Vad är Plant Taxonomy?

Plant taxonomi är en gren av de vetenskaper som handlar om att beskriva, identifiera, kategorisera och namnge växter. Flera olika system används för att taxonomize växter, med det vanligaste är den rike, fylum, klass, ordning, Familj, släkte, art hierarki. Biologer som arbetar med växter utnyttja anläggningen taxonomi på daglig basis för att beställa och få känsla för de växter de arbetar med, och för att effektivt förmedla information till andra biologer.

Taxonomi har mycket gamla rötter. Helt enkelt genom att namnge saker, är människor börjar taxonomize dem som namn tillåta människor att skilja mellan olika objekt de interagerar med. Till exempel, frysar och kylskåp liknar och har liknande funktioner, men de är också mycket olika, varför två olika termer används för att hänvisa till dessa vanliga apparater. I biologi, taxonomi är särskilt viktig eftersom den kan användas för att se till att människor talar om samma sak, och att upptäcka likheter, skillnader och information om genetiska arv. När växter i samma släkte, till exempel, betyder det att de är nära besläktade, och deras gemensamma förfader är inte långt borta. Växter i samma klass, å andra sidan, är mer avlägset besläktade, trots att de är närmare släkt än växter i samma stammen. Varje steg i hierarkin är utformad för att mer exakt begränsa identifieringen av en anläggning. När forskare tror sig ha hittat en ny växtart, försöker de att få plats i den befintliga fabriken taxonomi system genom att använda dess egenskaper att klassificera det. Längs vägen får de lära sig att anläggningen redan har upptäckts, beskrivna och namngivna. Plant taxonomy är också mycket vätska, växter kan flyttas runt som människor lär sig mer om dem, som till exempel när genetisk testning visar att två anläggningar är faktiskt samma art, eller om tester visar att växter är mer avlägset besläktade än biologer trodde.

People också använda anläggningen taxonomi för att identifiera kända växter. Människor som är intresserade av vilda blommor, till exempel, ofta bära runt på anläggningen nycklar så att när de ser en fabrik i området, kan de följa en rad meddelanden om att ta reda på vad anläggningen, och att lära sig mer om det. Korrekt identifiering och klassificering av växter är också av intresse för plantskolor och trädgårdsmästare. När en trädgårdsmästare går in och frågar efter en "blomster", till exempel, kommer plantskolan vet inte om trädgårdsmästaren hänvisar till växter i släktet Nasturtium, eller växterna i släktet Tropaeolum som är allmänt kända som krasse, men om trädgårdsmästare använder ett vetenskapligt namn från en erkänd taxonomiska system kommer plantskolan vet exakt vad trädgårdsmästaren begär.