Vad är Fotokemi?

Fotokemi är en gren inom området kemi som är inriktad på studier av kemiska reaktioner som innebär ljus, antingen på grund av ljus fungerar som en katalysator för reaktioner, eller på grund av reaktioner producera ljus. På en mer detaljerad nivå, skulle man kunna säga att involvera studera samspelet mellan fotoner och molekyler. Detta fält är mycket tvärvetenskapliga, med människor i discipliner som biologi och fysik är intresserade av olika aspekter på fotokemi.

fotokemiska reaktioner kan ske på olika sätt. När molekyler absorberar en foton, får de upphetsad, vilket kan utlösa en reaktion som isomerisering, där atomerna i en molekyl ordna sig, eller en enkel utsläpp av ljus, eller att bryta eller förfalskning av kemiska bindningar. Vissa kemiska reaktioner kan också resultera i utsläpp av fotoner, ett ämne av intresse för fotokemi och bland galna vetenskapsmän, om glödande bägarna i populära filmerna är något tecken. Förutom att studera ljus i det synliga spektrum, photochemists även titta på infrarött, ultraviolett, och andra delar av spektrumet. Utsläpp från olika delar av spektrumet kan vara inblandade i mycket olika typer av biverkningar, vilket gör spektroskopi en viktig del av fotokemi. Forskning utövas vanligen i laboratoriemiljö, där människor har tillgång till mycket känslig utrustning som kan användas för att göra observationer och experiment beteende. Ett vanligt exempel på fotokemi är fotosyntesen, den teknik som används av växter för att generera energi från ljus, med hjälp av solen som en katalysator för kemiska reaktioner som äger rum inne i anläggningen. Mareld, en naturlig företeelse, är ett utmärkt exempel på fotokemi på arbetsplatsen, djur använder Mareld för allt från signaling andra organismer, som eldflugor verkar göra, att lura i byte, som ses med marulk i havet. Fotografi bygger också på principerna om fotokemi, från användningen av ljuskänsliga föreningar på film som reagerar när den utsätts för ljus för anställning av stopp och fixare i u-rummet för att stoppa den ljuskänsliga reaktioner som förekommer i lacker som används på fotopapper .

Många högskolor och universitet erbjuder utbildning i fotokemi till studenterna i deras kemi avdelningar, och en del har hela avdelningar ägnas åt studier av fotokemi. Människor som är intresserade av detta område kan arbeta i en mängd miljöer, beroende på deras intressen och deras utbildningsnivå. Arbeta som photochemist är förvisso sällan tråkigt, tack vare de otaliga frågor som kan utforskas.