Vad är Bo? Tes Void?

Bo? tes tomrum är den största tomrum i universum. Det är en region 250 miljoner ljusår i diameter, placerade i riktning mot stjärnbilden Bo? Tes, som bara innehåller ett tiotal galaxer utströdda i en grov slang form genom mitten. Bo? Tes tomrum är så omfattande att dess diameter är hela 2% av diametern på det observerbara universum. Upptäckt 1981 av Robert Kirshner, Paul Schechter, Augustus Oemler Jr, och Stephen Shectman under en undersökning av galaktisk redshifts är Bo? Tes ogiltig en av de först upptäckta stora håligheter och är därmed den mest kända. Brytning av denna storlek ofta kallas supervoids.

Bo? Tes ogiltig är hem till regioner som förmodligen har den lägsta partikel beläggningsgraden i hela observerbara universum. Även den genomsnittliga partikelstorleken densiteten i universum uppskattas till ungefär en partikel per kubikfot, de centrala delarna av Bo? Tes ogiltig förmodligen partikel tätheter flera gånger lägre än så. Det är inte känt hur stora mängder av mörk materia finns i tomrummet, men det skulle vara särskilt svårt att hitta den, på grund av bristen på närbelägna galaxer vars gravitationsfält problemet måste undersökas för att avleda dess existens.

Bo? tes tomrum är så stort att Greg Aldering, en astronom närvarande med Lawrence Berkeley Laboratory, en gång påpekade: "Om Vintergatan hade i mitten av Bo? tes ogiltig, så skulle vi t har känt det fanns andra galaxer förrän på 1960-talet. " Om det finns intelligenta arter på några få galaxer som ligger nära mitten av tomrummet, skulle de ha ganska uppgift att försöka engagera sig i intergalaktiska kolonisering. Det misstänks att dessa få galaxer finns inom det tomrum som ett slags "bubbla väggen" till följd av sammanslagningen av två mindre håligheter.

Storleken på Bo? tes tomrum är större än vad som förutsågs i vår nuvarande kunskap om galaxbildning och storskaliga struktur i universum, vilket skapar lite ett mysterium. Man tror att det Bo? Tes ogiltig kan ha lägre "set up" från det ögonblick Big Bang, befintliga som en liten fläck av minskade tätheten i "ursprunglig atom" i otrolig massa som exploderade ge upphov till vårt universum. Även galaxer kan tydligt ses i riktning mot himlen där Bo? Tes tomrum finns, man upptäckte att alla dessa galaxer antingen relativt nära oss eller ganska avlägsen, med den stora stora klyftan mellan bestående av Void .