Vad är Archaebacteria?

Archaebacteria är en typ av Prokaryoter , det vill säga en encellig organism utan cellkärna. De utgör riket Archae , en av de största riken i livet. Archaebacteria är svåra att klassificera eftersom de har likheter med både normala bakterier och större eukaryoter . I strukturen, är de som encelliga prokaryoter, men den genetiska transkription och översättning som ligger bakom deras skapande liknar de mer komplexa eukaryoter. kan leva i olika miljöer, archaebacteria kallas extremophiles . Vissa arter kan leva i temperaturer över kokpunkt vid 100 ° Celsius eller 212 ° Fahrenheit. Archaebacteria kan också frodas i mycket salt, surt eller alkaliskt vattenmiljöer. De sysselsätter en mängd kemiska knep för att åstadkomma detta, med en art, halobacteria, kan omvandla ljus till adenosintrifosfat (ATP) eller cell energi, med en icke-fotosyntetiska processen. Halobacteria lever i vatten nästan helt mättad med salt, och till skillnad fotosyntetiska växter, är oförmögna att utvinna kol från atmosfärens koldioxid.

Archaebacteria har en storlek mellan 1/10th av en mikrometer till över 15 mikrometer. (Ett hårstrå är cirka 100 mikrometer breda. ) Några inneha flagella, men dessa skiljer sig väsentligt i struktur än den flagella bakterierna. Under 1999 Pyrococcus abyssi , hade en av de tuffaste archaebacteria på jorden, dess genom DNA-kod. Ytterligare studier av dess förmåga att stå emot extrema temperaturer förväntas få tillämpningar inom bioteknikindustrin. Archaebacteria inte är sjukdomsframkallande, som bor i och kring andra organismer, men inte infekterar dem. Vissa klarar trycket från över 200 atmosfär, så att de kan frodas djupt i jorden.

var Archaebacteria inte redovisas som en särskild form av liv från bakterier till 1977, när Carl Woese och George Fox bestäms detta genom RNA studier. Dock har riket Archae en nära relation till riket Eukarya, de två delar många genetiska träd och gemensamma drag. En av de första platserna Archae upptäcktes var i kokande källor i Yellowstone National Park.