Vad är Amber Fossils?

Amber fossil är rester av forntida organismer fastnar i bärnsten, träd harts som härdats genom en process som kallas polymerisation. Om trädet hartset händer att härda i rätt miljö, kan man uthärda för hundratals eller tusentals år, vilket skapar ett värdefullt register av organismer som levde i jordens historia. Även känd som fossila kådan, har gult också varit uppskattad i tusentals år som en dekorativ ädelsten, men är det inte ett mineral, och således inte tekniskt en pärla.

Bildandet av bärnsten fossil börjar med sekretion harts. Träd och några växter kåda som skydd mot insekter. Även om denna klibbiga sekretion är ibland kallas sav, är det inte i själva verket en SAP, utan snarare ett helt annat ämne som genereras av anläggningen för skydd. Kåda som rör sig längs en trädstam, kan man fånga en mängd olika organismer som blir insnärjd i bärnsten. När hartset hårdnar, kan man bevara en hel organism, och ibland även DNA bevaras. är Botaniska material som löv, kvistar och bark som vanligtvis hittas i bärnsten, vilket är föga förvånande, med tanke där kommer från. Amber fossil också normalt bland annat ett stort antal mikroorganismer, som finns överallt i naturen, tillsammans med insekter. Förutom insekter, har bärnsten fossil också varit kända för att innehålla grodor, ödlor och andra smådjur som bara råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt.

Amber egentligen inte är en idealisk fossila konserveringsmedel . Amber fossil biodegradeable, och kommer att bryta ner när de utsätts för värme, ultraviolett ljus och kemikalier. Detta är ett skäl till varför människor med bärnsten smycken måste ta särskild hand om det, att se till att den gula inte är skadad. När en bärnstensfärgad fossil har avslöjats och störd, åtgärder måste vidtas för att bevara den, eller så småningom försvinna. Även med rätt skötsel kan den gula bryta så småningom.

Många naturhistoriska museer behålla bibliotek av bärnsten fossil för studien. Dessa fossil kan ge information om historien om livet på jorden, med bärnsten fossiler bestående av en bit av ett komplicerat pussel. Dessa fossil är också användbara för att lära sig om var olika organismer som levde och vad de åt, så ibland är det möjligt att återvinna material från tarmarna av djur som fångats i bärnsten fossil. Detta material innehåller mikroorganismer som finns i tarmen.