Vad är tropisk ekologi?

tropisk ekologi är ett område som fokuserar på ekologi i tropikerna, en oerhört artrika område som avgränsas av Stenbockens vändkrets och Kräftans vändkrets. Trots att man ofta tänker på den tropiska regnskogen när de hör ordet "tropikerna," tropiska ekosystem är faktiskt ganska varierande, och omfattar torra skogar, öknar och andra typer av ekosystem. Tropical ekologer, liksom andra miljöpartister, är intresserade av naturen och de komplexa relationerna mellan organismerna som lever det.

Studier av tropisk ekologi är ett mycket rikt fält inom vetenskapen. Vissa typer av ekosystem som finns i tropikerna omfatta molnskogar, torra skogar, regnskogar, öknar och lövskogar, bland andra, och alla är mycket unik. Det tropiska klimatet är ganska varierat, allt från mycket kallt och torrt väder på bergstoppar i tropikerna till varmt, fuktigt väder i tropiska dalar. Tropical miljöpartister kan välja att studera många tropiska ekosystem, eller att fokusera på en viss region eller ekosystem av intresse.

ekologer titta på växter, djur, insekter, för mikroorganismer, jord och klimat lära sig hur ekosystemen form, och hur de förblir stabila. I tropisk ekologi, är forskarna också intresserad av effekterna av mänsklig verksamhet såsom skogsavverkning, turism och bosättningar på miljön, och hur människor kan använda för miljön hållbart sätt. Eftersom många tropiska ekosystem är mycket unik och oersättlig, är forskarna särskilt bekymrade över obalanser och skador i utsatta områden. En tropisk ekolog kanske studera något som ett utrotningshotat djur som lever i en tropisk miljö, titta på hur detta djur samspelar med miljön och utveckla politiska rekommendationer som kan bidra till att bevara djur och ekosystem den lever. Andra tropiska miljöpartister fokusera på att hjälpa människor som använder den tropiska miljön på ett effektivt sätt, återställa skadade tropiska ekosystem, identifiera nya arter i tropikerna, och studera effekterna av klimatförändringarna på tropisk ekologi.

Om du vill arbeta inom området för tropisk ekologi, måste någon hålla i allmänhet minst en kandidatexamen i ekologi, med många forskare med högre grader. Tropical miljöpartister tillbringar mycket tid på fältet, arbetar och bor i ekosystemen de studerar och samlar in information som kan publiceras och distribueras. De kan också tillbringa tid i labbet, utföra analyser av prover tagna från fältet, och de kan arbeta för bevarande organisationer, regeringar och privata konsultföretag. Vissa tropiska miljöpartister fokus på PR, använda sina kunskaper för att informera allmänheten om miljöfrågor, medan andra är mer intresserade av att fokusera på forskning.