Vad är genetisk analys?

Genetisk analys är den övergripande processen för att studera och forska inom områden som vetenskap som omfattar genetik och molekylärbiologi. Det finns ett antal program som är utvecklade från denna forskning och dessa anses också delar av processen. Grundsystemet för analys kretsar kring allmänna genetik. Grundläggande studier omfattar kartläggning av gener och ärftliga sjukdomar. Denna forskning har bedrivits under århundraden både en storskalig fysisk observation grund och på ett mer mikroskopisk skala.

Mycket av den forskning som ska lägga grunden för genetisk analys började i förhistorisk tid. Tidiga människor fann att de kunde praxis selektiv avel för att förbättra grödor och djur. De identifierade också ärvt egenskaper hos människa har tagits bort under åren.

Modern genetisk analys började i mitten av 1800-talet med forskning som utförs av Gregor Mendel. Saknar grundläggande förståelse av ärftlighet, konstaterade Mendel olika organismer och fann att drag har gått i arv från föräldrar och dessa egenskaper kan variera mellan barn. Senare konstaterades det att inom varje cell är ansvariga för dessa egenskaper. Dessa enheter kallas gener. Varje gen definieras av ett antal aminosyror som skapar proteiner som ansvarar för genetiska egenskaper. P

Vissa framsteg har gjorts inom området genetik och molekylärbiologi igenom processen av genetisk analys. En av de vanligaste framsteg under sent 20 och tidigt 21. Talet är en större förståelse för cancer koppling till genetik. Denna forskning har kunnat identifiera begreppen genetiska mutationer, gener fusion och förändringar i DNA-kopior.

DNA-sekvensering är avgörande för tillämpningar av genetisk analys. Denna process används för att bestämma ordningen nukleotid baser. Varje molekyl av DNA är tillverkad av adenin, guanin, cytosin och tymin, som avgör vilken funktion generna kommer att inneha. Detta upptäcktes först under 1970-talet. En mängd andra typer av forskning i samband med genetisk analys. Cytogenetik, studier av kromosomer och deras funktion i cellerna, hjälper till att identifiera avvikelser. Polymerase chain reaction studier amplifiering av DNA. Karyotypering använder ett system för att studera kromosomer för att identifiera genetiska defekter och evolutionära förändringar i det förflutna.

En stor del av dessa ansökningar har lett till nya typer av vetenskaper som använder stiftelser genetisk analys. Reverse genetics använder metoder för att avgöra vad som saknas i en genetisk kod eller vad som kan läggas att ändra denna kod. Genetic linkage studier analysera spacial arrangemang av gener och kromosomer. Det har också gjorts undersökningar för att fastställa de rättsliga och sociala effekterna av höjningen av genetisk analys.