Vad är en musens arvsmassa?

En musens arvsmassa är hela den genetiska koden för en mus. Möss används i stor utsträckning i laboratorium forskning, och som ett resultat, är musens arvsmassa ett ämne av intresse bland forskare och forskare. Ett antal vetenskapliga organisationer har arbetat sekvensering musens arvsmassa, med kartläggningen av flera olika mus arter under utredning i forskarvärlden. Laboratoriet musen är en av de mest fullt sekvensbestämts arter.

Sekvensering musens arvsmassa tar tid och en hel del laborationer. Som med genomsekvenseringen projekt för andra organismer, ett samarbete krävs med flera laboratorier dela upp arbetet i sekvensering av arvsmassan och kontrollera arbete som utförs av andra laboratorier. Vissa laborationer publicera sina sekvensering resultat eftersom de är tillverkade så att de är omedelbart tillgängliga för forskarvärlden. Det finns ett antal skäl till varför sekvensering musens arvsmassa är ett ämne av intresse bland forskare. Sekvensering av arvsmassan tillåter människor att identifiera fler gener av intresse, som kan användas för att studera genetiska sjukdomar hos möss samt genetisk modifiering av möss. Många laboratorier arbetar med möss som speciellt har fötts ha olika egenskaper, eller som har manipulerats genetiskt för olika forskningsändamål, och som har en bredare förståelse av musens arvsmassa ger människor fler verktyg för forskning.

sekvensering musens arvsmassa ger också människor med genetiskt material som kan jämföras med genetiskt material från andra organismer. Denna information kan användas för att lära mer om när olika mus arter avvikit från en gemensam förfader, och vilka typer av gener möss har gemensamt med andra organismer. Som visats i många sekvensering projekt, många organismer har en betydande del av sin arvsmassa med andra, flugor och människor, till exempel har mer gemensamt än med blotta ögat.

>

att personer som är intresserade av den senaste utvecklingen på musens arvsmassa kan hitta flera webbplatser onlinespårning Kartläggningen av musens arvsmassa. Flera av dessa platser värd nedladdningsbara filer av de delar av genomet som varit har sekvenserade, och många länkar till vetenskapliga artiklar som har publicerats i mer information om musens arvsmassa har avslöjats av genetisk forskare. Dessa dokument täcker ett brett spektrum av ämnen, av vilka vissa kan vara tillämpliga för humanläkemedel, vilket gör dem intressanta för många medlemmar av det vetenskapliga samfundet som arbetar runt om i världen.