Vad är Wilsonkammare?

Wilsonkammare, även känt som Wilson kammare eller Wilson Wilsonkammare, är en enhet som används av fysiker att observera partikel spår. Det fungerar bara med joniserande strålning. Andra enheter att åstadkomma samma sak på olika sätt är bubbelkammare, kabeln kammare och gnista kammare. En av Wilsonkammare största anspråk på berömmelse är att det användes för att upptäcka positron, den första observerade formen av antimateria. Hur det fungerar Wilsonkammare bygger på principen om kondensationskärnor. I en supersaturated vatten eller alkohol ånga, även en liten laddad partikel ionizes molekyler i det medium som den rör sig genom den, vilket gör att vattnet kondenseras runt det och göra observerbara fukt spår. En supersaturated lösning innebär att luften är att hålla så mycket av den vätska (vanligen vatten eller alkohol) som kan. Luften pumpas med ånga tills den börjar samla på botten av kammaren, visar att mediet är supersaturated. Små störningar i luften orsaka bildandet av vätska som sedan sjunker till botten.

Den Wilsonkammare uppfanns ursprungligen av den skotske fysikern Charles Wilson. Processen för upptäckt började när han började bygga konstgjorda moln kammare i ett försök att replikera optiska fenomen halos, vilka är lite runda regnbågar bildades dimma fylld med partiklar med en konstant diameter. Halos åtfölja den välkända företeelser Brocken spöke, observerats när de lågt liggande solen kastar en lång skugga i dimma.

Du kan bygga din egen Wilsonkammare med hushåll material för en kostnad av $ 50 eller så. Huvudsak fyller du en klar kammare, som ett akvarium, med isopropylalkohol tills den är supersaturated. Line botten av kammaren med torris, täck sedan torris med metall och kartong, i den ordningen. Blötlägg en bit filt med alkoholen och lägga det under locket till kammaren. Seal kammaren stängdes. Belysa Wilsonkammare med en diaprojektor, och inom kort ser du din alldeles egna spår-från naturlig kosmisk strålning. Många intressanta partikelspår, av flera olika sorter, kan observeras med denna SKITBILLIG Wilsonkammare. Om du sätter en stark magnet i botten, kan du även se de krökning joniserade partiklar mot den.