Vad är Strukturbiologi?

Strukturbiologi är ett fält av vetenskaper som handlar om den fysiska strukturen av makromolekyler, bokstavligen "stora molekyler. " makromolekyler är av enorm biologisk betydelse, spelar en roll i allt från att vältra över genetiska arv att modulera immunsystemet svar, och förstå hur dessa molekyler form kan hjälpa forskarna lära sig mer om hur de fungerar. Biokemi, molekylärbiologi och biofysik är alla involverade i strukturbiologi.

Makromolekyler form genom en process som kallas polymerisation, där enkla molekyler som kallas monomerer är ihopsatta för att skapa en större tredimensionella strukturen. Form av struktur avgör hur det kommer att fungera, och små variationer i form och sammansättning kan radikalt förändra funktionerna i en makromolekyl. Strukturbiologer titta på hur polymerisering sker, och vad som händer när fel uppstår. De kopplar också fel med verkliga problem, som t. ex. cancer som form när DNA är skadat, eller sjukdomar som stör funktionen hos de makromolekyler i immunsystemet.

Nukleinsyror, proteiner, kolhydrater och lipider alla makromolekyler. Forskare kan välja att studera den statiska strukturen hos molekyler att lära sig hur de ska titta under normala förhållanden, och de kan också titta på molekyler ihop sig genom polymerisation att titta på processen när det händer. Till exempel protein folding, den process som används för att bygga proteiner, kan vara fascinerande att studera, och subtila variationer i konstruktionen kan vara viktigt att se in action.

Makromolekyler kan vara stor, men eller hur t tillräckligt stort för att se utan att använda speciella verktyg som t. ex. elektronmikroskop och kristallografi. Strukturbiologi innebär en hel del tålmodigt arbete i labbet med avancerad utrustning som är avsedd att hjälpa människor att visualisera strukturer som de studerar. Som ett resultat kan det bli ganska dyrt att upprätthålla en strukturell biologi labb och stödpersonal.

p

Människor som är intresserade strukturbiologi på en karriär som får planera utgifterna mycket tid i skolan, eftersom många människor på området innehar minst en doktorsexamen. Människor kan arbeta i akademiska forskningsmiljöer, farmaceutiska laboratorier, vetenskap och forskning. Strukturbiologi kan vara mycket konkurrenskraftig, med en stor press på forskare att publicera och göra genombrott på området. Forskarna kan också välja att arbeta med projekt som utvecklar nästa generation av bildutrustning och tekniker, tillämpning strukturbiologi färdigheter för att skapa den utrustning som bränsle ytterligare forskning och upptäckter.