Vad Reverse Genetics?

Omvänd genetik är en metod för genetisk forskning som tar en okänd genetisk sekvens och försöker ta reda på fenotypen som det hör till. Detta står i kontrast till klassisk genetik, där forskare tar en känd fenotyp, såsom ränder på en katt, och försöka avgöra vilken gen eller gener orsakar fenotypen ska visas. Dessa två olika metoder både används i begränsad omfattning, och bidra till en större total förståelse av genomet hos många organismer.

Gene sequencing blev snabbare och enklare, började forskare att konfronteras med en mängd material som de visste ingenting om. De kunde upptäcka tydliga genetiska sekvenser, men de hade ingen aning om vad dessa sekvenser gjorde eller inte gjorde. Som ett resultat började omvänd genetik för att kunna användas för att utforska dessa okända områden i arvsmassan att lära sig mer om deras funktion. Med tanke på längden på arvsmassan i vissa organismer, kommer det att finnas gott om material att undersöka för många generationer av forskare. i omvänd genetik, tar en forskare ett okänt gensekvens och bearbetar den för att se hur den ändrar fenotyp. Forskare kan introducera mutationer, strykningar, tillägg eller andra förändringar av den sekvens som ska ändra det sätt på vilket den uttrycker. De kan också vända genetiska sekvenser av och på. Genom att observera förändringar som orsakas av manipulation, kan forskaren dra slutsatser om funktion av sekvensen i kroppen. Man kan föreställa sig omvänd genetik som en sorts svart låda forskningsområde. I detta fall är den genetiska sekvensen inuti den svarta lådan, som den funktion som dold från forskaren. Forskaren pinnar metaforisk hand i rutan för att manipulera innehållet, och sedan ser hur den manipulering förändringar produktionen av boxen. Använda omvänd genetik, kan man räkna ut funktionen hos specifika sekvenser och områden i arvsmassan.

Ett område där omvänd genetik används är i utveckling av vacciner att med forskare ta nya virus och utforska deras genetiska koder hitta rätt segment för att introducera ett vaccin för att skydda människor. Reverse genetics kan ibland dyka upp anmärkningsvärda överraskningar, eftersom forskare inte nödvändigtvis vet vad deras manipulationer kommer att fullgöra. De kan upptäcka länkar till genetiska förutsättningar, upptäcker att uttrycket av ett drag är mer komplicerat än man tidigare trott, eller hitta nya förhållningssätt till medicinsk behandling genom en djupare förståelse för funktionen av genomet.