Vad är utomjordiskt liv?

Extraterrestrial definieras som ligger saker eller som sker utanför jordens eller inte i atmosfären av jord, medan begreppet livet är mycket svårare att definiera. För att definiera utomjordiskt liv, kan det vara enklast att säga, att livet skulle vara något som är levande, från encelliga organismer till flercelliga komplexa organismer (t. ex. växter eller djur), som inte kommer från jorden. Beroende på en persons föreställningar och teorier, kan utomjordiskt liv frammana bilden av utlänningar med semi-humanoida egenskaper och intelligens nog att så småningom kontakt med människor. Alternativt kan vissa människor se former av liv på andra planeter som mestadels mikrober i naturen, och tyder på att jorden är den enda planet där liv i mer komplexa former utvecklades.

Trots att forskarna har ännu inte hittat verkliga bevis på utomjordiskt liv, finns det några teorier som vi fann och råkar döda små mikrober på Mars under Viking 1 och 2 upptäcktsfärder under 1970-talet. Bevis i slutet av 2000-talet i närvaro av metangas i Mars atmosfär kan också föreslå några primitiva livsformer, men gasen kan skapas genom geokemiska reaktioner också. Det finns säkert mycket stöd i forskarvärlden för tanken att åtminstone enkla livsformer existerar på andra planeter, men mindre fulla stöd för tanken att komplexa former av intelligent liv existerar, även om detta fortfarande bränslen fantasi science fiction-författare och allmänheten. Det finns mycket prejudikat för tron på utomjordiskt liv. Flera antika grekiska astronomerna belägen att det måste finnas invånare på andra planeter. Uttryck som Gud skapat liv på andra världar dyker upp i den judiska Talmud, i Koranen och i många hinduiska texter. Som astronomi blev mer avancerade, förmågan att se de många planeter som finns och de många stjärnor genom saker som teleskop gjort det vara mer troligt att liv skulle existera på andra planeter, att jorden inte skulle kunna vara unikt som det enda livsuppehållande planet i galaxen eller hävdat. Detta hävdades från religiösa och vetenskapliga perspektiv, men det hävdades också från vissa religiösa perspektiv att jorden är den enda planet där liv existerar. Ett ambitiöst projekt som har sökt efter tecken på utomjordiskt liv är SETI eller Sök efter utomjordisk intelligens program, som bland annat har skickat signaler via radiovågor överföring, och fortsätter att analysera radiosignaler våg som potentiella bevis för liv bort från jorden. Programmet har inte funnit definitiva bevis för liv på andra platser, men för många som tror andra planeter har intelligent liv, kan detta vara enda bevis för att dessa livsformer använda andra former av överföring av signaler. Det finns också en viss oro för vad som kallas aktiv SETI (meddelanden sänds ut), eftersom det absolut inte kan antas att utomjordiskt liv skulle hälsa jordbor med öppna armar. Liv på andra platser kan vara fientlig och jordbor kan vara bättre inte varna andra livsformer på deras förekomst i universum.

Carl Sagan konstaterade, "Universum är inte skyldig att vara i perfekt harmoni med mänskliga ambitioner. " Detta är kanske en av svårigheterna med att söka efter utomjordiskt liv. Människor tenderar att se saker genom linsen och erfarenhet av att vara människa, inte ens med högt utvecklade vetenskapliga idéer och människor kanske inte kan föreställa sig hur invånarna i andra planeter skulle se saker och ting utvecklar teknik eller kommunicera. Människor begränsas genom att vara människor, och det kan vara omöjligt att skapa föreställningar hur du hittar intelligent liv, hur man söker den, och huruvida det är en bra idé att söka. Även den enklaste encellig organism utgör potentiella hot mot människor, eftersom den inte utvecklas inom samma organisation som människor, växter och bakterier evolution på jorden, och det är svårt att veta hur en sådan organism skulle kunna samverka med jord varelser bevara livet, livet tenderar att vara aggressiva i att försöka leva.

Men de många planeter i universum, och även inom denna galax fortfarande ont i frestelse. De är en öppen inbjudan att söka ta reda på om människor och andra livsformer på jorden verkligen är ensamma i universum. Är det tomma berg och karga intet, eller gör dessa planeter vimlar av liv och representera mångfald inom arter och utveckling som jord gör?