Vad är rekombinant DNA?

Rekombinant DNA är en typ av DNA som är konstlat genom att sätta in en strand eller flera av DNA i en annan uppsättning av DNA. Rekombinant DNA används för genetisk modifiering för att skapa helt nya organismer genom att lägga konstgjord bits eller bitar av DNA från andra organismer till en existerande varelse. Rekombinant DNA ofta kallas rDNA för kort.

Tekniken för framställning av rekombinant DNA utvecklades först i början av 1970-talet av Herbert Boyer och Stanley Norman Cohen. Deras ursprungliga papper beskrivs en metod att använda rekombinant DNA för att skapa transgena bakterier. Deras arbete byggde på det arbete som Daniel Nathans, Hamilton Smith, och Werner Arber, som upptäckte begränsning endonucleases. 1978 blev de Nobelpriset i medicin för denna upptäckt. I sin mest grundläggande, är rekombinant DNA bara att sätta delar av DNA tillsammans som annars inte skulle förekomma tillsammans. Dessa kan helt enkelt finnas flera delar av klonade DNA från samma organism som kombineras för att skapa något nytt eller annorlunda. Normalt har dock i den populära åtanke rekombinant DNA används för att hänvisa till så kallade chimär plasmider. Dessa DNA-molekyler som innehåller delar från flera olika djur, uppkallad efter den mytologiska varelsen som innehöll olika delar av djur. När dessa plasmider har skapats, har de infört för att en organism genom ett fordon. Den vanligaste fordon för rekombinant DNA är E. coli-bakterier och efterföljande derivat. När infördes dessa plasmider replikera och kan göra verkliga förändringar i organismen själva manifestet.

Andra metoder för att införa rekombinant DNA bypass med ett fordon helt och hållet. I den metod som kallas mikroinjektion, är den nya DNA faktiskt injiceras rakt in i kärnan i en cell, snarare än att ha en bakterie införa det. I den metod som kallas biolistics, är celler hit med extremt hög hastighet partiklar, vanligtvis volfram eller guld, som är belagda med DNA som sedan i huvudsak håller sig till cellen.

Rekombinant DNA används för att försöka introducera särdrag i grödor, bakterier och djur, vanligtvis för att göra dem mer fördelaktigt för människor, även om det ibland bara som en demonstration av en teknik, eller ibland som en konstnärlig uttalande. Några välkända användning av rekombinant DNA är att göra grödor resistenta mot torka, för att skapa nya vacciner, såsom de nyaste Hepatit B-vaccin, för att göra grödor naturligt resistenta skadegörare och de ökända Glofish, som zebrafisk som har gjorts fluorescerande.

Recumbent DNA är en vanlig felstavning av rekombinant DNA. Recumbent DNA-strängen Exponent är också namnet på ett album med bandet Endymion. Endymion är ett litet band från Nederländerna, med medlemmar Bart Revier, Jelle Neys, och Bas Lint. Endymion har publicerat mer än tjugo singlar och album sedan 1998. Recumbent DNA-strängen Exponent var deras första album, släpptes i början av 1998 om den högsta Intelligence etiketten. Recumbent DNA-strängen Exponent har bara två låtar på albumet: Fel på sida A, och domare i mörkret på Side B. Det är troligt att namnet Recumbent DNA är en avsiktlig felstavning, leker med ljud av ordet rekombinanta.