Vad är geologiska historia?

Forskarna tror att jorden är nästan fem miljarder år gammal, vilket innebär att tredje klotet från solen har sett mycket historia. Mänsklighetens historia har tagit upp bara en bråkdel av jordens totala existens, så forskarna använder den geologiska tidsskalan att fördela jordens samlade historia i ett antal större segment. Ungefär som människor tänker på perioder som medeltid och renässans, forskare bryta jordens geologiska historia i supereons, eoner, eror och perioder som Precambrian supereon, Mesozoikum era, och Paleogen period. har geologiska historia har upprättats med ett antal tekniker, av vilka många kretsar kring stratigrafi, studiet av rock strata. I stratigrafi, geologer granska de lager av geologiska material som har deponerats under de eoner, dating dessa lager med vetenskapliga metoder och med datum för att upprätta olika kritiska tidpunkter. Rock strata kan också användas för att spåra förflyttningar av jordens tektoniska plattor, ålder geologiska faktorer såsom berg, och den totala ålder landskap. Den största enheten för tid i geologiska historia är supereon. Varje supereon är uppdelat i ett antal mindre eons, som är indelade i epoker, perioder, epoker, och sedan åldrar. Dating kan bli lite otydlig med geologiska historia, till skillnad från i mänsklighetens historia, där är av av 100 år gör en stor skillnad, geologiska historia handlar om sådana stora sträcker sig tid att 100 år är ett trivialt fel. Målet är att ge en ungefärlig tidslinje som geologerna kan använda för att fastställa en ram av händelser. Ett antal användbara saker kan uppnås med undersökningen av geologiska historia. Kunna datum olika klippa skikt, till exempel, har gjort geologer hittills utseende historiska organismer. Studenter Paleobiology använda denna information för att avgöra när organismer först verkade, och att söka information om viktiga evolutionära förändringar, såsom den första framträdande hos däggdjur. Paleobotanik och paleoclimatology också dra nytta av information om den geologiska tidsskalan att avgöra hur jordens klimat har varit som vid olika tidpunkter i historien, och hur länge förändringar i klimatet har förekomma.

geologer är också intresserade av hur jorden bildats och förändrats under loppet av geologiska historia. Sina studier har utforskat allt från det periodiska återföring av de magnetiska polerna på orsakerna till varför vissa delar är sällsynta och andra är riklig.

Det finns vissa konflikter om geologiska historia . Otydliga dating har lett till problem om olika fynd och övertygelser, och ibland inte tillräckligt med information finns att dra klara och obestridliga slutsatser. I likhet med andra vetenskaper, är målet för geologi att samla in information lugnt, bidrar till övergripande kunskap om världen och geologiska historia kan ibland innehålla motsägelser eller bevis som trotsar vissa slutsatser och övertygelser.