Vad är ett SEM-mikroskop?

En SEM mikroskop är en typ av mikroskop som använder en elektronstråle kombination med detektorer för att se mycket små områden. Den anordning som brukar kallas för ett SEM, eftersom bokstäverna är en förkortning för mikroskopet rätta namn-svepelektronmikroskop. Denna typ av mikroskop är extremt kraftfull, och har en genomsnittlig användbar upplösning mellan 7 nm och 3 nm, men lägre upplösningar har uppnåtts.

SEM arbete genom att tolka data från detektorerna när en stråle av elektroner är inriktad på ett prov. Elektronstrålen genereras av en glödtråd inne i SEM: s elektronkanon, då reser ner i kolumnen till provet. Även i kolumnen väg elektronerna flyttas, kondenseras, blockerade, och /eller förändras av olika delar för att förbättra Imaging. Kolumnen öppnas i förlagan kammare, där elektronstråle slår förlagan. Elektroner som frigörs eller reflekteras av provet kommer då slå detektorer som finns i provet kammare. Resultaten av de strejker används sedan för att skapa starkt förstorade bilder av provet.

Elektronerna som frigörs i ett exemplar i ett SEM kan upptäckas på många olika sätt, de tre vanligaste är dock genom backscatter, sekundär och röntgenbilder. Backscatter elektroner (BSE) tenderar att tränga djupt in i ytan av ett prov, och bilder som produceras genom deras upptäckt kan lättare visa kontrast i material inom ämnet. Sekundära elektroner används för att framställa bilder av ett exemplar yta, och kan resultera i fantastiska 3D-representationer. X-ray detektorer kan berätta vilka delar utgör en specifik del av ett prov, och används ofta i kriminalteknik. Andra upptäckt metoder finns också, och inkludera cathodoluminescence och skruv upptäckt. "S" i SEM står för Scanning, en aspekt som skiljer den SEM från andra typer av elektronmikroskop. Istället för att använda en fast elektronstråle, använder SEM en stråle som rör sig över önskat område i vad som kallas en raster mönster (rastering). Rastering ger många fördelar, och är en av anledningarna bilder som framställts av den sekundära detektorn har nästan en 3D-kvalitet.

p

SEM används inom många olika områden forskning, men är förmodligen mest känd för de roller de spelar i kriminalteknik. En metod för testning av skott rester innebär swabbing baksidan av en misstänkt tumme, sadelgjord, och avtryckarfingret, provstickan sedan analyseras med backscatter upptäckt, med teman som undersöks med röntgen upptäckt att avgöra vad de är gjorda av. Backscatter upptäckt kan också användas för att undersöka ytan sammansättningen av ett objekt, och avvikande områden kan testas med hjälp av röntgen upptäckt att hitta oönskade ämnen som bly.