Vad är en Quantum Mirage?

Idag, MP3-spelare som är mindre än en bok av tändstickor rymmer två gigabyte information-tillräckligt med plats för cirka 500 låtar. När det gäller kapacitet, styrka, snabbhet och energieffektivitet som är möjligt att packa in i en mobiltelefon eller en bärbar dator, en så kallad fenomen quantum hägring portends som får ytan har endast skrapat hittills. Huvudsak är quantum hägring ett fenomen som tyder på att data kan överföras utan konventionella sladdar.

1993 IBM forskare upptäckt begreppet quantum hägring. Denna upptäckt kan betraktas som en vändpunkt i historien om nanoteknik, även som integrerade kretsar strategi sin gräns i miniatyrisering. Lika avancerad som den här tekniken har blivit, det beror på något som uppfunnits i 19th century-tråd. Så småningom tråd blivit för liten för ett effektivt flöde av elektroner och anslutningen fizzles ut. Dessa forskare på IBM tror quantum hägring kan leda till skapandet av förbindelser av ett atomär skala . Istället för strömmar genom tråd, information i denna atomär krets rider en våg i ett hav av elektroner. Ett lag på IBM, som leds av Don Eigler, ställa upp ett experiment för att visa quantum Mirage i handling. Använda en skanning, tunneling microscope, samlade de en ellips med en diameter 5000 gånger mindre än ett mänskligt hårstrå. Ellipsen bildades av ett halsband med 36 kobolt atomer på ytan av ett koppar kristall kylas till fyra grader över den absoluta nollpunkten. De använde en ellips eftersom, som en geometrisk form, har den så kallade fokuspunkter i vardera änden av dess längdriktning. Om man drar en linje från en fokuspunkt på någon punkt på ellipsen, då över till den motsatta fokuspunkten, kommer avståndet alltid är densamma. De använde koppar för att det är icke-magnetiska och kobolt atomer är magnetiska. De sätter koppar i frysboxen för när det är så kallt producerar elektroner i koppar en resonans kallas Kondo effekt när en kobolt atom kommer i kontakt med dem. Den Kondo effekten är tanken att elektriska motståndet avviker när temperaturen är nära 0 Kelvin. Den ellips av kobolt atomerna bildat en hage med elektroner från koppar kristall. Som väntat när IBM-forskarna använde scanning, att tunneldrivning mikroskop position en atom inom ellipsen de såg Kondo effekt. Men när de flyttade kobolt atomen till en av huvudpunkterna på ellipsen, föreföll Kondo effekt på andra fokuspunkten. I huvudsak resonans som skapats av kobolt magnetisk atom växelverkar med icke Elektromagnetisk koppar elektroner red en våg genom de elektroner som ingår i den kobolt halsband till andra fokuspunkten. Allt detta trots att en atom var inte där. Forskarna döpte denna illusion effekt quantum.

IBM forskare teoretisera att quantum hägring kan användas på liknande sätt fokusera ljus med linser, eller ljud med paraboliska reflektorer. Men tekniken har en lång väg att gå. Kopplas ihop ett halsband av atomer med en scanning tar tunneldrivning mikroskop mycket tid och energi. Men om processen kan påskyndas och förfinas, tänk bara, en dag kommer människor kanske kan lagra 10. 000 låtar inom en mikroskopisk MP3-spelare implanteras i innerörat. Varför inte? Med fenomen som quantum hägring finns i universum är allt möjligt.