Vad är en Particle Detector?

En partikel detektor är en del av vetenskaplig utrustning som kan användas för att bestämma förekomst av höga energi partiklar. Det finns ett antal olika typer av partiklar detektorer som används runt om i världen, allt från stora och mycket sofistikerad utrustning monterad på partikelacceleratorer till handhållen Geigerräknare som används för att kontrollera förekomsten av strålning. Tekniken bakom partikeldetektorerna ständigt justeras och förfinats av forskarsamhället. inom fysiken har mest användning för partikeldetektorerna, eftersom fysiker arbetar med högenergipartiklar regelbundet. En partikel detektor kan användas i både forskning och tillämpad fysik, för experiment, säkerhetskontroller, och undersökningar om universums natur. Förutom att upptäcka partiklar, kan partikeln detektorn tillbaka också information om attributen för partiklar.

Några partikeldetektorerna förlita sig på jonisering som orsakas av höga energipriser partiklar när de passerar genom ett medium, t. ex. en gas. Den ionization kan orsaka visuella förändringar eller förändringar som kan upptäckas med mycket känslig utrustning och tyder på förekomsten av en förbipasserande partikel. I Geigermätare, till exempel, gör att förekomsten av radioaktiva partiklar gasen i partikeln detektorn att bli ledande, genererar distinkt ljud. Andra använder luminescence, förlitar sig på det faktum att höga energi partiklar kan orsaka luminescence eller flimmer i olika ämnen.

partikelacceleratorer har partikeldetektorerna fästa så att fysikerna kan mäta utfallet av experiment som utförs inom partikelaccelerator. Många av dessa enheter är extremt känsliga, kan återvända uppgifter om mycket små mängder partiklar, vilket kan vara viktigt med känsliga och komplexa reaktioner. Partikeldetektorerna används också för att mäta andra typer av biverkningar som skapats av fysiker i labbet eller i naturen, och de kan utnyttjas för att studera processen för radioaktivt sönderfall också.

Förutom att användas i forskning, partikeldetektorerna är också stor betydelse för säkerheten. Människor som arbetar i miljöer med joniserande strålning krävs det vanligtvis att bära partikeldetektorerna som används för att övervaka exponeringen för strålning, och dessa enheter används också för att sopa områden för förekomst av farliga joniserande strålning. Kärnkraftverk och andra anläggningar som hanterar radioaktivt material har vanligtvis en partikel detektor installerat för att upptäcka läckage och förändringar i omgivande strålningsnivåer som kan signalera att utveckla ett problem, såsom en instabilitet i fabriken.