Vad är djuphavsgravarna?

djuphavsgravarna är klyftor eller fördjupningar i havsbotten. De är oftast smala men mycket djup och nå några av de lägsta under havsytan punkter som någonsin har upptäckts. Dessa diken sammanställs subduktion zoner som markerar gränserna för lithospheric plattor.

Jordens lithospheric lager omfattar den övre manteln och jordskorpan eller yta. Alla av planetens vatten och mark finns på litosfären. Detta skikt är inte en hel massa, men en församling av olika plattor, kallas plattor . Dessa skyltar är enorma och kan ligga till grund för hela hav och kontinenter. Studien av dessa lithospheric plåtar och deras rörelser kallas plattektonik, en huvudsaklig teoretisk inom geologi. Det finns tre huvudsakliga typer av gränser där dessa plattor möts. Transform gränser är där plattor glider förbi varandra, olika gränser är där plattor glider ifrån varandra, och konvergerande gränser är där en platta glider under en annan. Djuphavsgravarna bildas vid dessa gemensamma gränser, kallad subduktion zoner, som vanligtvis centrum av en massa tektonisk aktivitet.

djuphavsgravarna återfinns ofta parallellt med vulkaniska öar. Detta beror ofta på uttorkning reaktioner som uppstår när en bakomliggande platta sänkor under en övre. Denna rörelse orsakar ofta vatten att ta kontakt med heta mantel från under litosfären, och den kemiska reaktionen skapar en landmassa. Vulkaner och kedjor av vulkaniska öar, kallas vulkaniska bågar, bildas när lava frigörs och bygger upp ovanför vattenlinjen. Den Marianergraven, som ligger nära Japan i Stilla havet, är den djupaste av Världens djuphavsgravarna. Det är också den djupaste punkten i jordens yta och når djup av 36. 201 fot (11. 033 meter). Detta betyder att det är större än jordens högsta berg, Mount Everest, som mäter 29. 035 fot (8. 850 meter). Den djupaste punkten i Marianergraven, kallad Challengerdjupet, uppkallades efter HMS Challenger II, den brittiska utforskning fartyget som först nådde ett sådant djup 1960.

Aquatic livet frodas även i dessa djuphavsgravarna, som berövas nästan alla slags ljus och under extrema vattentryck. Ett antal olika arter, allt från mikroorganismer som bakterier till maneter, hummer och octopi, har hittats i dem. Ett urval av smuts tas från Challengerdjupet visade även tecken på Foraminifera, som är encelliga organismer som liknar några av de tidigaste livsformer upptäcktes på jorden.