Vad är Ultraviolet Waves?

Light består av både vågor och partiklar. Den takt i vilken dessa vågor oscillerar bestämmer vilken typ av våg det är. Ultraviolet vågor (UV vågor) är vågor som är kortare än violett ljus-det kortaste ljusvåg människor kan upptäcka med våra ögon. Ultraviolett vågor är mellan 100 och 4000 angstroms (10-400 nanometer). Detta är kortare än synligt ljus men längre än röntgen-och gammastrålning.

Ju kortare våg i spektrumet, desto mer energi man har och ju snabbare man pendlar. Ju mer energi en våg har, desto mer farligt det är för människor. Den högre energi innebär att vågorna kan tränga djupare in i människokroppen och orsaka mer skada. Ultraviolett, röntgenstrålning och gammastrålning är alla vågor som är kortare än violett på ljusspektrum. Även om alla tre kan vara skadligt för människor, har ultravioletta vågor blivit den mest kända. Den mest skadliga ultravioletta vågor hålls upp av jordens atmosfär, men en del kan smyga i. Detta kan vara både bra eller dåligt eftersom UV-vågor är nyttigt och skadligt. Vissa djur, som bin, kan upptäcka UV-ljus och se särskilda mönster i blommor som leder till källan av nektar. Dessutom kan vågorna också ge forskarna en annan syn på universum. Genom att använda speciella kameror och utrustning, kan forskarna studera solen, stjärnorna, liksom olika objekt på vår egen planet. En annan fördel för ultraviolett ljus är dess förmåga att sterilisera. UV vågor används i luft och renare vatten som ett sätt att bekämpa bakterier och virus. Vågorna är också avgörande för att våra kroppar "produktion av vitamin D. När UV vågor slå huden, stimulera de vitaminets produktion. Det är visserligen riktigt att UV vågor bidrar till D-vitamin produktion, är det viktigt att inte EXPONERA dig till någon form av ultraviolett ljus.

En av de vanligaste formerna av skador orsakade av UV-vågor är solbränna. När vågorna slog huden, kan de skada eller döda hudceller. Över tid kan överexponering för UV-vågor även leda till hudcancer. Eftersom solbränna är orsakad av ultraviolett strålning, är det ens möjligt att få solbränd en molnig dag, använda lämplig skydd hela tiden är viktigt. Begränsning av exponering för ultraviolett vågor under en livstid kan hjälpa människor att undvika de katastrofala biverkningar.