Vad är Seismic Reflection?

Seismic reflektion är en princip som utnyttjas i geologi för att samla information om vad som händer under ytan av jorden. Ljudvågor underjordiska lyder under samma fysikaliska principer som styr resandet för energi ovan jord, och med dessa principer i åtanke, kan geologerna använda rörelse av ljudvågor underjordiska att få fram data om underytans geologiska formationer. Ett närliggande begrepp är seismiska refraktion, vilket innebär studier av hur ljudvågor bryts när de stöter på hinder under jord.

För en seismisk undersökning eftertanke, geologer behöver något att generera buller, såsom ett stort vibrationsanordning, en kontrollerad explosion, eller ett tungt föremål som kan falla för att skapa en ljudvåg. De behöver också geophones, känslig avlyssningsutrustning som kan placeras på ytan av jorden för att lyssna till ljudvågor som de återvänder. Ett fält gruppen är verksam enheterna samlar in data, och gör iakttagelser om fastställande av de seismiska eftertanke studien tagit del av något som kunde skeva resultat. Som ljudvågor flytta under jord, är några reflekteras tillbaka upp till ytan av jorden, där de tas upp av geophones. Använda geofon data kan forskare skapa en intrig som visar konturerna av formationer och föremål i marken. På ett sätt fungerar seismiska reflektion ungefär som ultraljud och radar, med människor skapar ljudvågor och lyssna för att återvända för att få information om något de inte kan se.

För en seismisk eftertanke undersökning för att fungera bra, det område undersökta allmänhet måste djup. Om det är för grunt, kan det reflekterade ljudvågorna knippa ihop, vilket gör det svårt att skilja mellan vågorna och muddying resultaten. Det hjälper också att ha flera geophones att lyssna från flera olika vinklar. Refraktion studier, å andra sidan, kan användas i grundare mark, men de har vissa begränsningar, såsom svårighet att kartlägga omfattar sådant material med hög densitet overlayed för material av lägre densitet.

är principerna bakom seismiska eftertanke studier också använts i studien av jordbävningar, förutom att eftersom forskarna inte vet var källan till energi finns, de måste kunna använda input från flera seismografer att minska i den epicentrum. Detta görs genom att koppla data till en ekvation med hjälp av en förståelse för hur energin rör sig genom jorden för att fastställa var energin kommer ifrån.