Vad är Bernoulli Effect?

Bernoullis effekt, eller Bernoulli principen eller Bernoullis lag, är en redogörelse för förhållandet mellan flöde hastighet och tryck i en vätska system, i huvudsak, när hastigheten på horisontellt flöde genom en vätska ökar trycket minskar. Denna effekt, och den princip som anger detta formellt, upptäcktes av den berömda matematikern Daniel Bernoulli, som först publicerade sin formulering i 1738. Eftersom ordet "flytande" i fysiken avser beteende av både vätskor och gaser, såsom luft, kan Bernoulli effekt observeras både hydrodynamiska eller vätska, system liksom aerodynamisk eller gasformiga, system. Ett vanligt exempel användas för att förklara Bernoulli effekten är flödet av vätska genom en vattenledning. Om vätskan är i rörelse enhetligt genom röret, då de enda krafter som verkar på vätskan är sin egen vikt och trycket av vätska i sig. Om nu pipan smalnar måste vätska snabbare, eftersom samma mängd vätska reser genom ett mindre utrymme. Men om vätskan rör sig enhetligt, och vikten har inte förändrats, då det enda sätt på vilket vätskan kommer att gå snabbare är om trycket bakom vätska är större än trycket i fronten. Därför måste trycket minska när hastigheten ökar. Eftersom luft kan betraktas som en vätska (i fysik, något som flyter anses vara en vätska), den Bernoulli effekt används ofta vid modellering aerodynamisk system. Racerbilar använda Bernoullis effekt för att hålla dem på vägen vid höga hastigheter, med hjälp av en stjärtfenan vinklad så att lufttrycket ovanför fin är högre än nedan, bilen är i huvudsak hålls nere av lufttrycket. Detta håller bilen på vägen genom att förneka "drift" och ger föraren ökad kontroll och säkerhet. Flygplan använda Bernoullis effekt i motsatt sätt bidra till att skapa lyftkraft. Andra vanliga, riktiga program av Bernoullis effekten inkluderar förgasare, som gäller effekten att dra i och blanda luft och bränsle, och segelfartyg, som kan generera framåtdrivande kraft från både vind och tryckskillnaden som beskrivs av Bernoullis princip.

Även om det finns olika formuleringar av Bernoullis ekvation, som är en formell matematisk formulering av principen kan Bernoulli effekt observeras i varje typ av system som formuleringarna beskriver . Varje formulering beskriver en annan uppsättning av vätska egenskaper-inkompressibel strömning, ostadig potential flöde och så vidare-men Bernoulli effekt vanligen observeras i varje system. Det finns dock vissa fall där principen är ogiltig, och i dessa fall är effekten också.