Vad är Barringer Crater?

Barringer Crater, annars känd som Meteor Crater, är en av de bäst bevarade och största kratrar inverkan på planeten. Located 43 miles öster om Flagstaff, Arizona, den Barringer kratern är ca 1. 200 meter (4. 000 fot) i diameter, 170 m (540 fot) djup och har en fälg som höjer sig 45 meter (150 fot) från den omgivande öknen terrängen. Inom kratern är ca 240 m (800 fot) med bråte som täcker kratern golvet.

Förmodligen en av de mest kända och välbesökta kratrar i världen, Barringer Crater gjordes för cirka 50. 000 år sedan under pleistocen. Vid den tiden var terrängen mycket fuktigare och svalare än idag, och skulle ha varit en gräsmark ockuperas av kameler, mammutar, och jätte sengångare marken. Ett nickel-Järnmeteorit cirka 50 meter (164 fot) över påverkade marken på 12,8 kilometer per sekund (28. 600 mph). När den gick in i atmosfären är bolide beräknas ha haft en massa på 300. 000 ton, varav hälften gick förlorad på grund av friktion med den tid som nådde ytan. Meteoriten slog i marken i en 80 graders vinkel, mata ut 175 miljoner ton berg och producera en explosion vilket motsvarar ungefär 2. 5 megaton TNT, eller 150 gånger så intensiva som de atombomber som förstörde Hiroshima och Nagasaki. Tusentals växter och djur i närheten skulle ha varit förångas omedelbart.

Från början tros ha varit resultatet av en vulkanisk ånga explosion är Barringer Crater första krater som blev erkänd som kommer från ett meteoritnedslag. 1903 var Daniel Morreau Barringer, bergsingenjör och affärsman, den förste att föreslå hur teori, som ansågs vetenskapligt tvivelaktig vid den tidpunkten. Man trodde att meteoritnedslag var ytterst sällsynta. Barringer försökte gräva upp nickel-järn meteorit som skapade kratern, men misslyckades. Det samförstånd som Barringer Crater skapades av ett meteoritnedslag inte framträder helt förrän på 1950-talet, som Planetary Science blivit mer mogen. Endast 1960 gjorde Eugene Shoemaker, den store vetenskapsmannen planetariska, hittar mineraler i kratern som definitivt visat att den orsakades av ett meteoritnedslag. Sedan dess har många andra kratrar som upptäckts runt om i världen.