Vad var Shoemaker-Levy 9?

Shoemaker-Levy 9 (SL9) var en komet som kolliderade med Jupiter 1994. Effekterna var en av de mest noggrant bevakats astronomiska händelser av seklet, och var den största kollision någonsin observerats mellan två objekt i solsystemet. Den stora allmänheten har insyn i kollisionen bidrog till att popularisera idén att jorden var utsatta för påverkan från rymden.

Shoemaker-Levy var ursprungligen en kort period komet, med en kärna ungefär tre miles (fem kilometer) över. Under det tjugonde århundradet, intogs den av Jupiters starka gravitationsfält, in i en lång, lös omloppsbana runt Jupiter. Åtta månader innan Shoemaker-Levy upptäcktes i juli 1992 passerade kometen så nära Jupiter att det hade rivits till ett tåg av uppträdda ut fragment. När kometen upptäcktes mars 1993 av Skomakare och David Levy, sitt udda utseende märkt det så ovanligt, och astronomer upptäckte snabbt att det var på kollisionskurs med Jupiter.

fragment av Shoemaker-Levy varierade i storlek, från några hundra meter (ett hundra meter) över en mile (två kilometer) i diameter. De var förutspådde att kollidera med Jupiter under en period av fem dagar, och även om effekterna skulle bli på sidan av Jupiter vänd bort från jorden, såg många astronomer fortfarande jätteplanet i hopp om att se något. Hubble Space Telescope, Galileo rymdfarkoster och ROSAT X-Ray Observatory alla vände sig till Jupiter för att se sviterna av kollisioner.

När kometen fragment började kollidera med Jupiter den 16 juli 1994 producerade storlek och hastighet av effekter stor vit-het eldklot, som steg över Jupiters lem och sågs av markbaserade teleskop. The Fireballs var så heta att de lyste i över trettio sekunder efter effekter och explosioner som produceras stora mörka splotches i Jupiters atmosfär, som var synliga i flera månader efteråt. Astronomer analyseras senare den kemiska sammansättningen av splotches i hopp om att samla information om strukturen på Jupiters atmosfär.

Spänningen kring effekterna har gjort det lättare för människor att ta hotet om en asteroidnedslag allvar. Kollisioner som denna är inte alls ovanligt, äger rum på Jupiter ungefär en gång per tusen år. Rymdsonden Voyager 2 hittades även långa kedjor av kratrar på Jupiters månar Callisto och Ganymedes, förmodligen orsakad av andra brutit upp kometer. Även Earth slaganordningar mer sällsynta på grund av jordens storlek och vikt, få katastrofala kollisioner inträffat tidigare, främst Chicxulub provkroppen som tros ha orsakat dinosauriernas utdöende.