Vad är organiska föreningar?

Organiska föreningar är komplexa kolföreningar. Eftersom kolatomer knyta an till varandra lätt, är grunden för de flesta organiska föreningar bestående av kol kedjor som varierar i längd och form. Väte, kväve och syreatomer är de vanligaste atomer som är i allmänhet knutna till kolatomer. Varje kolatom har 4 som sin valence nummer som ökar komplexiteten i de föreningar som bildas. Eftersom kolatomer kan skapa dubbla och tredubbla obligationer med andra atomer, det ytterligare även ökar sannolikheten för variation i den molekylära sammansättningen av organiska föreningar. är alla levande varelser består av komplicerade system av oorganiska och organiska föreningar. Till exempel finns det många olika typer av organiska föreningar som finns i naturen, såsom kolväten. Kolväten är de molekyler som bildas när kol och väte kombinera. De är inte lösliga i vatten och lätt att distribuera. Det finns också aldehyder-den molekylära sammanslutning av en dubbel-bonded syre molekyl och en kolatom. Det finns många typer av organiska föreningar. Ursprungligen var trodde de att komma från levande organismer bara. Men i mitten av 1800-talet blev det klart att de också kunde bildas från enkla oorganiska proteiner. Men många av de organiska föreningar som är associerade med grundläggande processer i livet, såsom kolhydrater, proteiner, nukleinsyror och lipider.

Kolhydrater är hydrater av kol och innehåller socker. De är ganska många och fyller en rad funktioner för levande organismer. Till exempel, kolhydrater är ansvarig för lagring och transport av energi, bevara strukturen av växter och djur, och hjälpa fungerande immunförsvar, blodets koagulation, befruktning-för att nämna några.

Proteiner är en klass av organiska föreningar som består av kol, väte, kväve och syre. Proteiner är lösliga i vatten. Proteinet i sig består av underenheter kallas aminosyror. Det finns 20 olika aminosyror som finns i naturen-organismer kan omvandla dem från en till en annan för alla utom åtta av aminosyror.

Lipids bestå av en klass av organiska föreningar som är olösliga i vatten eller andra polära lösningsmedel, men de är lösliga i organiska lösningsmedel. Lipider består av kol, väte, syre och en rörlig andra ämnen. Lipider lagra energi, skydda inre organ, ger isolering i kylig temperatur, bland andra funktioner. Lipider kan delas upp i flera grupper från triglycerider, steroider, vaxer, och fosfolipider.

Nukleinsyror är en annan grupp av organiska föreningar. De är universella i alla levande organismer. Faktum är att de finns i celler och virus. Vissa människor kanske inte anser att ett virus är ett levande ting. Friedrich Miescher upptäckte nukleinsyror 1871.