Vad är evolutionsbiologi?

evolutionsbiologi är en integrerad del av biologin i allmänhet-studier och evolutionsteorin i organismer. Mer än bara en subfield, kan man se evolutionsbiologi som lins genom vilken alla i biologi bör ses, kreationister trots. Evolutionsbiologi bryr sig om arternas uppkomst genom genetisk variation och naturligt urval samt delade nedstigande arter från gemensamma förfäder. En student i evolutionsbiologi är en evolutionär biolog.

Även biologi informeras av Darwins teori går tillbaka till Darwins publicering av arternas uppkomst 1859, modern evolutionsbiologi kom först från modern evolutionär syntes under 1930 och 1940, och det var inte förrän 1970 och 1980 att universiteten började skapa avdelningar med begreppet "evolutionär biologi" som en del av sina titlar. Det enorma fossila kunskap rullades upp i början och mitten av 20th century gjort det möjligt att enkelt spåra utvecklingen av många organismer över tiden. Ett ämne som är populärt i evolutionsbiologi försöker ta reda på när vissa adaptiva funktioner först uppstod, och hur många gånger de utvecklats oberoende linjerna. Exempelvis har evolutionsbiologer fastställt att granater har utvecklats i minst 18 linjer, ögonen bara utvecklats gång har flygningen utvecklats fyra olika tillfällen (insekter, flygödlor, fåglar och fladdermöss), glida har utvecklats på ett dussin tillfällen, en intern skelett utvecklats oberoende bara en gång, och kamouflage har utvecklats hundratals om inte tusentals gånger. Ju mer strukturellt komplex en viss anpassning, till de mer sällan har utvecklats oberoende.

Evolutionsbiologiskt försöker spåra ursprunget till modern organismer så långt tillbaka som möjligt, se hur de utvecklats från ibland mindre sofistikerade progenitors. Till exempel alla moderna är dagen däggdjur tros ha utvecklats från en mindre grupp av mesozoiska tetrapodernas kallas therapsids. Dessa djur levde hela vägen genom Age of the Dinosaurs, full 180 miljoner år. Om de inte hade, då dagens däggdjur inte skulle existera. Ett stort genombrott i evolutionsbiologi kom när enighet, med stöd av fossila bevis, att moderna fåglar har utvecklats från dinosaurier.

En annan uppgift evolutionsbiologer är att lösa långvariga evolutionära gåtor, till exempel, ursprunget till dagens amfibier och sköldpaddor. Det finns för närvarande osäkerhet om vilken forntida amfibie grupp gav upphov till moderna groddjur, och om sköldpaddor härrör från senare reptiler eller om de delas av reptiler snart efter att gruppen utvecklats.