Vad är ett enkelt mikroskop?

Ett enkelt mikroskop är ett mikroskop som bara har en objektiv, i motsats till den sammansatta linser används i mer komplexa mikroskop mönster. Förstoringsglas och lupper är två kända exempel på den enkla mikroskop. Detta mönster är klassiskt för grundläggande mikroskop används för att introducera barnen till vetenskap och mikroskopi, och de kan utnyttjas i vissa näringsgrenar. Juvelerare, till exempel att använda lupper undersöka prover för klassificering och bestämningar kvalitet. Det grundläggande vetenskap bakom det enkla mikroskopet är ganska gammal, men det var inte förrän på 1600-talet att konstruktionen började förfinas tillräckligt för människor att faktiskt se föremål på en mikroskopisk nivå. Utveckling av avancerade tekniker för slipning och forma linser tillåtet yrkesgrupper som Hans Janssen och Anton van Leeuwenhoek att utveckla enkla mikroskop där avancerad studiet av biologi avsevärt. är Modern enkla mikroskop vanligtvis Hand Held, konstruerade för användning i fält arbete eller snabb visning av objekt som kräver förstoring. Historiska mönster ingår fästen som liknar de som används med moderna mikroskop, men istället för att se objektet genom en serie av linser, hade användaren bara en lins att använda. Den enkla mikroskop saknar också den kondenserande objektiv som används för att fokusera och intensifiera ljus för att uppnå bättre bildskärpa.

Många forsknings-butikerna säljer enkla mikroskop, ibland som en del av upptäckten byggsatser för unga forskare som vill att utforska världen omkring dem. Det är också möjligt att beställa dem genom mikroskopi företag och leverantörer som hanterar utrustning för jeweling, sömnad, och en rad andra uppgifter. En del företag tillverkar enkla mikroskop för specifika applikationer, såsom linne testare för klädindustrin, eller JUVELERARAFFÄR lupper som kan bäras på huvudet för enkel användning.

Bildkvaliteten med ett enkelt mikroskop kan vara överraskande bra, som forskarna lärt sig när de använde replikationer av 17th century enkla mikroskop för att se exakt vad det var som biologer hittades i vattenförsörjningen i början av mikroskopi. Om linsen är av mycket hög kvalitet och användaren vet hur de ska manipulera mikroskop för att uppnå bästa fokus, kontrast och klarhet, kan bilden alldeles utmärkt, även om det naturligtvis är omöjligt att få mycket hög förstoring med ett enkelt mikroskop. För grundläggande applikationer kan dock denna utformning vara ganska bra, förutom överkomliga för människor som kanske inte vill punga ut för ett mer avancerat mikroskop design.