Vad är en syntetisk peptid?

Peptider är organiska molekyler där flera aminosyror är förenade genom peptid obligationer. Varje aminosyra har en annan sida kedja. Alla aminosyror består av en aminogrupp, som är NH2, och en karboxylat grupp, som är COOH. När dessa grupper reagerar, skapar de en Peptidbindning. När genomförs kemiskt utanför cellen är peptiden känd som en syntetisk peptid. En dipeptid innehåller två aminosyror och har en Peptidbindning, medan en tripeptid har tre aminosyror och två peptid obligationer. Konventionen är att aminosyran kedjor upp till 50 aminosyror kallas peptider, medan längre kallas proteiner. Den stora skillnaden i att göra en syntetisk peptid är att de aminosyror som läggs från karboxylat grupper framåt. I celler, ribosomerna börja syntetisera peptider med aminogrupp. Den vanligaste metoden för att göra syntetiska peptider är att använda fast-synthesis phase peptide. Detta möjliggör bildandet av en syntetisk peptid som inte förekommer i naturen, t. ex. de som innehåller onaturliga aminosyror. Med den här metoden är peptidkedjor immobiliserade på porösa pärlor. Aminosyrorna behandlas med de skyddande grupper Fmoc eller Boc att skydda dem från oönskade reaktioner. Den peptider genomgå upprepade cykler av koppling och deprotection. När oskyddad peptiden knutna till den fasta fasen har en fri amino-terminal grupp som är kopplad till en kväve-skyddad aminosyra enhet. Då denna enhet är deprotected och kan ytterligare reagera bifoga en annan aminosyra. När peptid är klar, är det kluvna från harts och renas med omvänd fas HPLC. Processen att göra en syntetisk peptid kan läggas ut på entreprenad till ett antal företag. är peptide synthesis utförs för en mängd forskning mål. Vissa forskare vill verifiera att de riktigt har bestämt strukturen hos naturligt förekommande peptider. Andra utföra struktur och funktion studier av biologiskt aktiva proteiner och peptider. Peptider ingår hormoner och ett antal toxiner. Ofta syntetiska peptider används som sonder för att studera aktiva delarna av proteinmolekyler.

Peptider bidrar i masspektrometri hjälpa till att avgöra om en forskare har isolerat ett visst protein. Varje protein bryts ner i ett mönster av unik peptider som kan upptäckas med masspektrometri. Processen att skapa antikroppar mot proteiner i djur har blivit mycket lättare med tillkomsten av syntes av peptider. Man behöver inte mödosamt rena proteinet och använda det för att generera antikroppar. Man kan syntetisera en peptid som ett fragment av det protein och sedan använda den peptid som källa av antikropparna.

En särskilt aktiv inom forskning om syntetiska peptider innefattar utveckling av nya terapeutiska tekniker, såsom nya vacciner. Peptide synthesis används för att skapa bibliotek av peptider att screena för deras biologiska egenskaper. Cell-penetrerande peptider har utvecklats som kan införa olika faktorer celler, inklusive peptider, proteiner och byggstenar för DNA. Sådana metoder har stor potential som system drug delivery.