Vad är Hale Bopp?

passerar en komet skapar ofta spänning bland många människor. Ett sådant objekt, kometen Hale Bopp, är känd som det mest bevittnade komet i det tjugonde århundradet. Synlig för en hel 18-månadersperiod, det var också den ljusaste sett på årtionden.

Hale Bopp sågs först den 23 juli 1995. Det var så långt från solen som forskarna förutspådde att när den passerade jorden skulle det vara extremt ljusstark. Dessa förutsägelser blev verklighet, för under de 18 månader som kometen Hale Bopp var synlig för blotta ögat, det var så starkt att det fick smeknamnet den stora kometen 1997. Hale Bopp passerade perihelium den 1 april 1997.

Med det senaste populariteten av Internet under denna tid, Hale Bopp snabbt blev ett kulturellt fenomen. Webbplatser över hela världen som dagliga uppdateringar och bilder från internationella platser. Följa utvecklingen av kometen blev ett populärt tidsfördriv för många människor under dess synlighet.

Två observatörer krediteras med upptäcker kometen Hale Bopp. Alan Hale och Thomas Bopp, ivrig anhängare av rymdobservation, båda från USA. Hale upptäckte kometen i sin egen uppfart i New Mexico strax efter midnatt. När insåg vad han hade sett, kontaktat Hale centralbyråns för astronomiska telegram och rapporterade sitt fynd. Samtidigt hade Bopp sett kometen var ute med vänner i Stanfield, Arizona. Även om han inte hade en kikare av sin egen, råkade han att bevittna kometen genom en väns lins. Liksom Hale, han konsulterade stjärna kartor för att vara säker på att hans upptäckt var ny, sedan omgående larmade centralbyråns astronomiska telegram. ligger mellan Saturnus och Jupiter, kometen Hale Bopp var det största avstånd från jorden en komet hade varit upptäcktes. Dess positionen var på totalt 7,2 astronomiska enheter från solen. Efter sin etablerade upptäckt, rapporterades det att den Anglo-Australian Telescope redan hade tagit ett foto av kometen två år före konstaterandet. Vid sina tidigare avstånd av 13 astronomiska enheter från solen, är en sådan bild normalt omöjligt att fånga.

Liksom många historiska händelser, orsakade Hale Bopp kometen 1997 en del kontroverser. Vissa trodde folk att kometen markerade ankomsten av en främmande rymdskepp. Denna uppfattning sprids snabbt, och inspirerade panik på många områden runt om i världen. Efter denna panik, begick Heaven's Gate kult en massa självmord.