Vad är Forensic entomologi?

Forensic entomologi är ett område av vetenskap som använder insekter för att samla information om en brottsplats. Denna ordning har funnits i tusentals år, trots kriminaltekniska entomologi integrerades bara i västerländsk vetenskap under artonhundratalet. Forensic entomologi bygger på principen att det livsstadier insekter följa ett antal mönster, och därför insekter hittats på en brottsplats kan ge information om tid och plats för en persons död.

Forensic entomologi är bara en del av medicinsk antropologi, som tittar på en mängd olika faktorer på platsen för dödsfallet att få en djupare förståelse för det. Medicinska antropologer studera allt från forntida gravplatser till dagens moderna brottsplatser. Flera universitet runt om i världen har program för studier och forskning medicinsk antropologi i hopp om att förbättra det straffrättsliga samarbetet. I öst följer en lång tradition rättsmedicinska entomologi. Buddhistiska kloster uppmuntra sina munkar att begrunda döda i alla stadier av förruttnelse. Munkar har skrivit om insekter på scenen av förfall i tusentals år. År 1235 AD, en kinesisk rättsmedicinsk utredare vid namn Sung Tz'u skrev en bok om brottsplatser kallade bortspolning av Wrongs . Texten innehåller hänvisningar till rättspsykiatrisk entomologi, vilket tyder på att det ingick i kinesiska utredningsåtgärder.

Forensic entomologi i väst har sina rötter i en serie experiment som utförs av Francesco Redi in the 17th century. Han var nyfiken på koloniseringen av ruttnande kött av insekter, och som anges prover av kött som var skyddade från insektsangrepp inkräktare tillsammans med prover som exponerats. Han upptäckte att den skyddade kött helt enkelt ruttnat, medan oskyddat kött koloniserades av en rad insekter, vilket motbevisa spontan generation teori. Denna teori hade funnit att insekter bara dök upp i kött som hölls under de rätta förhållandena.

1855 kriminaltekniska entomologi användes igen vid ett spädbarn lik som hittats förseglat inne i en vägg. Insamlingen av insekter runt kroppen ledde utredarna att tro att kroppen har varit där i flera år, vilket innebar att nuvarande invånare i hemmet var osannolikt att vara ansvarig för brottet. Värdet av vetenskap sågs, och började bli mer noggrant studeras.

Forensic entomologi är ett växande disciplin, och många medicinska antropologer göra sina tjänster tillgängliga för polis som inte kan investera i en rättsmedicinsk entomologi program för sin egen. Utredare samla prover av insekter från hela brottsplatsen och kroppen, försök att samla ett brett spektrum av insekter för de mest korrekta resultaten.

vanligast De två familjerna av insekter hittats på platsen för dödsfallet är flugor och skalbaggar. Utredare titta på insekter för att avgöra hur länge de har varit kolonisera kroppen. Flugor, till exempel, kan urskiljas efter generation. Fluglarver i den första etappen, eller INSTAR, har nog bara varit på plats under några dagar. Fluglarver i senare instars tyder på att kroppen har varit död en tid, eftersom flera generationer av fluglarver har avlat. Närvaron av skalbaggar på kroppen tyder på att en ännu längre period har passerat.

Genom att använda kunskap om hur lång tid det tar insekter att utveckla, tillsammans med väderförhållanden, forskare kan göra en uppskattning av tidpunkten för dödsfallet. Eftersom flyger mogna till mycket fastställa priser, kan forskarna stift ofta tidpunkten för dödsfallet till ett litet fönster på bara några dagar. Kriminaltekniska entomologi har använts i många brottmål effektivt åtala brottslingar.