Vad är Aufbau Principle?

Aufbau principen är ett uttryck för hur elektroner i allmänhet får läggas till en atom eller ett molekylära system. Det sägs att orbitaler med lägre energi fylls före de med högre energi. En omloppstid avser förflyttning vägen för en elektron. Vissa kallar Aufbau principen en tillämpning av kvantmekanik för molekylära uppbyggnad. Det förklarar agerande elektroner i fysiska termer.

Ordet "Aufbau" på tyska översätter löst för att "bygga ut" och så Aufbau principen är döpt, inte efter dess grundare, Niels Bohr och Wolfgang Pauli, men för dess innebörd. Den Aufbau princip används tillsammans med andra regler om orbitaler förklara hur elektroner tillsätts en kemisk struktur, och hur deras dessutom interagera med de existerande protoner och neutroner.

Forskare har påpekat vissa brister i den Aufbau principen, som är inriktad mot att förklara reglerna för en elektron. Del kritik av denna vetenskapliga princip påpeka att åtgärderna i elektroner kan endast prövas i totalt, där samspelet förändringar vissa av deras mekaniker. I allmänhet har den moderna vetenskapen funnit att även denna princip fungerar bra för de första 18-element i det periodiska systemet, kan man successivt svårare att tillämpa tätare delar längre ner på skalan. Experter tittar även på unika tillämpningar av denna typ av regler grundämnet väte.

Oavsett undantag från regeln är Aufbau principen användbar i många lärdomar av kemin där elever upptäcker de grundläggande bestämmelserna om molekylära utveckling . Dessa lärdomar kan använda en Aufbau principen diagram eller andra visuella för att visa hur principen fungerar för olika delar och atomer i olika storlekar, liksom i vissa molekylära applikationer. Ett av dessa verktyg är ett Aufbau diagram. Denna typ av diagram visar oftast orbitaler, och attribut kvanttal för dem. Syn diagram, kan det vara lättare för eleverna att titta på hur olika orbitaler fylls under en rad av liknande regler.

Som nämnts är den Aufbau principen del av en större samling tillämpliga teorier som ofta kallas kvantmekanik. Kvantmekanik är studiet av hur subatomära partiklar agera fysiskt i en atom-eller molekylstruktur. Forskare fortsätter att använda kvantmekanik i en mängd olika tillämpningar för att lära mer om hur du manipulera element, och att lära sig mer om deras samspel. Visuella modeller hjälper ofta vetenskaplig personal att arbeta med forskning särskilda principer om kvantmekanik, eller att förklara dem för en lekman publik.