Vad är komparativ genomik?

vetenskapen genetik fokuserar på gener som enheter av arvsmassa, och hur denna information överförs. På en helt annan nivå, fokuserar genomik på hela arvsmassan hos en organism, som omfattar alla dess genetiska information. Inom genforskning är uppdelad i flera kategorier, bland annat funktionell och komparativ genomik. Medan funktionell genomik i första hand berör hur gener och arvsmassa funktion i en viss organism, fokuserar komparativ genomik på att jämföra genomet från olika arter.

Komparativ genomik är ett bra ämne för studier av många skäl. En är att undersöka och jämföra arvsmassan hos en mängd olika arter ger information om hur evolutionära urvalet verkar på arvsmassan. Även om detta område fortfarande är ung, kan det vara möjligt att kasta en hel del ljus på olika aspekter av den senaste tidens händelser i evolutionen. En annan viktig aspekt av denna vetenskapliga disciplin är studiet av komparativ genomik.

Forskare som studerar komparativ genomik kan undersöka en eller flera funktioner i olika genomet. Dessa funktioner kan innehålla lokaler för gener, likheten mellan sekvenser av gener, och fördelningen av kodande och icke-kodande regioner i enskilda gener och genomet som helhet. Genom att undersöka skillnaderna mellan genomen hos olika arter, är det möjligt att bestämma vilka typer av gener som är lika eller olika mellan olika arter. Denna information kan användas för att undersöka hur utvecklingen har handlat om arvsmassan hos dessa arter.

Inom området genomik, det finns en enorm potential för betydande framsteg inom medicinsk forskning. Till exempel studerar det mänskliga genomet kan ge information om mål för nya läkemedel, och även ge möjlighet till individualisering droger från fall till fall. Utvecklingen av individualiserade läkemedel regimer har potential att avsevärt minska förekomsten av onormala läkemedelsbiverkningar. Dessa uppstår på grund av individuella variationer i arvsmassan gör att människor reagerar på mediciner lite olika, ibland på ett sätt som är skadligt.

Komparativ genomik är användbar här, eftersom att studera enklare organismer som t. ex. en mus eller kanin kan ge värdefull information om det mänskliga genomet. Detta kan verka kontraproduktivt intuitiv, men faktum är att kartläggningen av dessa arter har många gener gemensamt, att göra små däggdjur studier högst relevanta för området humanläkemedel. Studiet av jämförande genomik har stärkts med slutförandet av Human Genome Project. Detta projekt är i huvudsak en karta över hela det mänskliga genomet, som innehåller någonstans mellan 20. 000 och 25. 000 gener. Genom kartläggningen av många andra organismer, inklusive mus, har också kartlagts.