Vad är geologiska formationer?

geologiska formationer består av såväl rock med liknande egenskaper. I geologi, avses med specifikt till geologiska skikt, medan lekmän kan syfta informellt outcroppings av sten eller intressanta geologiska faktorer som geologiska formationer, även om detta inte är tekniskt korrekt. Att studera och identifiera formationer är en viktig del av geologi, och det gör geologerna att göra ett antal saker, från datera landskapet att identifiera användbara mineralfyndigheter.

Visualizing geologiska formationer som är lättast att göra när man saker om landskapet i tvärsnitt. Om en sluttning finns skivas i två, kommer lager av geologiska material visas. När material i ett lager är i samma ålder och sammansättning kan de kallas en geologisk formation. Geologiska formationer kan buntas ihop i stora grupper, eller delas upp i mindre segment som kallas medlemmar, för att hjälpa geologer beskriva, analysera och studera dem. När en geolog hittar en formation som han eller hon tycker är nytt är att informationen till den myndighet som hanterar namnkonventioner i området, och om bildandet är verifierad som en ny upptäckt kan geolog få äran att namnge det.

Använda information om geologiska formationer, kan en geolog dag ett landskap. Han eller hon kan också söka efter motsvarande bildningar på tomter som inte är sammanhängande. Två Mesas, till exempel, kan ha liknande geologiska formationer som kan matchas ihop, även om avståndet mellan dem har slitits bort med tiden, att lära sig om historien i landskapet. Identifiera formationer kan också låta geologer spåra geologisk aktivitet, som när starkt komprimerade versioner av en känd geologisk formation finns nära en tektonisk gräns. är många geologiska formationer gjorda av sedimentära bergarter, men andra typer av berg kan också hittas i en formation. Den typen av sten kan vara viktigt, eftersom det kan ge information om de förhållanden under vilka berget bildas och den geologiska historien i ett område. Flera av kalksten formationer, till exempel, visar att ett område täcktes en gång i en ocean, medan ett skikt av vulkanisk flöde tyder på att det finns vulkanisk aktivitet i området någon gång i historien.

Identifiera, beskriva och namnge geologiska formationer är en del av stratigrafi, studiet av lager av berg i geologi. Geologer kan utarbeta kartor som visar olika formationer i ett område och deras relation till varandra, och de kan använda dessa kartor att lära sig om geologiska historia. Ibland händelser kan lättare sig när en karta undersöks än när man är ute på fältet, eftersom kartan destillationsinstervall informationen i landskapet i små bitar av nyttig information.