Vad är biologisk psykologi?

biologisk psykologi, även känd som beteendevetenskaplig neurovetenskap och Psychobiology, är studier av fysiologiska processer och hur de påverkar människors beteende. Enligt detta koncept är beteende oupplösligt samband med somatiska eller fysiologiska upplevelser som skapas av hjärnans tolkning av sensoriska impingement. Därför förutsätter biologisk psykologi att hjärnan och kroppen har ett ömsesidigt beroende relation, och det beteende drivs av sensorisk uppfattning och grundas på fysiologi.

Avicenna (980-1037 CE), en persisk läkare, var den första vetenskapsman att urskilja ett samband mellan psykologi och fysiologi. Detta strider mot den dualistiska perspektiv som innehas av Platon och Aristoteles, och senare, genom René Descartes. I sitt arbete Meditationer på First Philosophy , Descartes lade ut sin övertygelse om att själen, som han ansåg vara säte för känslor, var en avskild företeelse från den biologiska hjärnan, som hade mer att göra med intelligens. Han kände sig emotionellt fenomen, då, var inte beroende av fysisk substans i hjärnan ärendet.

Under 19th century, psykologen William James, i sin inflytelserika läroboken Principles of Psychology (1890), avancerad tanken att psykologi bör studeras i samband med biologi. James synvinkel väckte stor uppmärksamhet sedan, förutom att vara en psykolog, hade han fått utbildning i fysiologi. En annan psykolog, Knight Dunlap, utvecklat konceptet om biologisk psykologi genom att skriva boken konturen av Psychobiology (1914). Han grundade också och publicerade tidskriften Psychobiology . genom forskning om biologisk psykologi, neuroforskare och samhällsvetare hoppas att förbättra livskvaliteten för dem som kan drabbas av kognitiva störningar som ibland åtföljs av fysiska brister. Därför är både autism och Alzhemier sjukdom är av stort intresse för biologiska psykologer. När det gäller autism, den drabbade kan uppleva svåra och ganska märkbar typer av motoriska störningar. Med Alzheimers patienter, förutom eventuella förslumning, kognitiva och beteendemässiga förmågor blir mer och mer försämras allteftersom sjukdomen fortskrider.

är området för biologisk psykologi också engagerad i att finna lösningar på psykiatriska sjukdomar som schizofreni och klinisk depression. Det anses allmänt att de känslor och beteenden som är förknippade med kemisk obalans i hjärnan, och dysfunktionella överföring av nervceller. Signalsubstanser är naturligt förekommande kemikalier i hjärnan som vidarebefordra signaler mellan nervcellerna. När åtgärderna är störd, har det i allmänhet en negativ effekt på en persons humör. Den störning kan orsaka depression, eller hörsel-och /eller visuella uppfattningen, vid schizofreni.