Vad är arbuscular Mycorrhizae?

"arbuscular mycorrhizae" är det vetenskapliga sättet att hänvisa till en viss typ av växt svampar, av Glomeromycota stammen (en av sex svampinfektioner phyla), som har haft ett symbiotiskt förhållande med minst 80% av kärlväxter. Arbuscular mycorrhizae kan vara den vanligast förekommande typen av svamp på jorden. Svampen hjälper växten ta upp vatten och näringsämnen genom kraftigt ökad yta av rötterna med sina hyfer-långa, förgrenade trådformiga celler. I gengäld får svampen värdefulla kol och andra viktiga biokemiska. Singular form av "arbuscular mycorrhizae" är arbuscular mykorrhiza.

Vad som skiljer arbuscular mycorrhizae från andra former av svampar som lever i fabriker är hyfer av mycorrhizae hål i cellväggarna av värdväxt. Inom anläggningen, kallas förgrenade strukturer arbuscules fungera som gränssnitt av näringsämnen utbyte med växter. De går in och ut ur celler. Symbiosen är så nära att uttrycket av DNA anläggningen förändringar i celler där arbuscules finns, cellens cytoskeletons form runt arbuscules, och cellens vakuoler krympa att göra plats för strukturerna.

arbuscular mycorrhizae är en gammal symbiotiskt strategi, som går tillbaka till åtminstone mitten Ordovician, cirka 460 miljoner år sedan. Detta är bara omkring 15 miljoner år efter publiceringen av den första landväxter i fossila fynd, och det är troligt att symbiosen är så gammal att den gemensamma förfadern till alla landväxter som arbetar med dessa. Den utbredda förekomsten av arbuscular mycorrhizae i så många moderna släkten tyder starkt på att det fanns i landväxter från vilket alla bevarade landväxter utvecklats. Annan symbios mellan svampar och fotosyntetiska organismer lav, som består av nära samverkande svampar och alger. Lichen kan ha varit bland de första livet på land.

En utmaning för det vetenskapliga studiet av arbuscular mycorrhizae är att svampen inte kan odlas i kultur-det är så ömsesidigt beroende av växter för att överleva, dör den utan dem. Detta gör arbuscular mycorrhizae obligate symbionter. Nyligen fann forskare en art av arbuscular mycorrhizae-liknande svamp, Piriformospora indica , som kan odlas i kultur. Denna svampsort är en viktig symbiont för medicinalväxten Adhatoda vasica .