Vad är Molecular Neuroscience?

Molekylär neurovetenskap är en vetenskaplig disciplin som är inriktat på studiet av mänskligt beteende ur ett molekylärt perspektiv. Forskare inom detta område är gränsöverskridande ofta tvärvetenskapliga, integrera molekylärbiologi, molekylär kemi, och neurovetenskap i sitt arbete, med målet att lära sig mer om den mänskliga hjärnan och hur den fungerar. Molekylär neurovetenskap kan också användas till att studera djurs hjärna och beteende, och förutom att titta på hjärnan, det innebär också nervsystemet som helhet, från ryggmärgen på nerverna i spetsarna på tårna. Den byggstenen i nervsystemet, tillsammans med resten av kroppen, är DNA. DNA berättar cellerna i kroppen hur koden en mängd olika proteiner som gör allt från montering celler för att skicka signaler mellan celler. Forska grundläggande komponenterna i nervsystemet i form av enskilda molekyler och mer komplicerade makromolekyler som tillsammans bygga nervcellerna i kroppen är mycket viktigt, eftersom det tillåter människor att förstå hjärnan bokstavligen från grunden.

Forskare inom molekylär neurovetenskap vill veta hur nervsystemet fungerar, studera ämnen som cellsignalering, jonkanaler, produktion av proteiner och enzymer, neurotransmittorer, och en mängd andra ämnen. De använder flera olika metoder i sitt arbete, allt från medicinsk avbildning studier av levande hjärnor att se hjärnans funktion vid insatser för utvecklingen av syntetiska neurala nätverk som används i lab experiment. Att studera molekylära neurovetenskap möjligt för forskare att få information om hur en frisk hjärna fungerar, att fastställa referensnivåer för hjärnans funktion. Denna information kan användas för att studera många neurologiska sjukdomar och tillstånd, att undersöka hur sådana villkor, möjliga orsaker och hur dessa villkor agera på nervsystemet. Denna information kan leda till mer sofistikerade och exakt behandling som inriktas på frågor som Alzheimers sjukdom, multipel skleros (MS), och psykiatriska frågor som demens, bipolär sjukdom och schizofreni.

Arbete i molekylär neurovetenskap kräver vanligtvis en doktorsexamen, ofta med forskarutbildning arbete. Människor i detta område kan vara läkare eller doktorer, och ibland båda, beroende på vilken typ av arbete som de gör, och de arbetar främst i laboratorium inställningar, snarare än med enskilda patienter på sjukhus. Molekylär neurovetenskap är mest tillämpade i riket av medicinsk och vetenskaplig forskning, även om vissa ämnen i molekylär neurovetenskap kan vara av intresse att öva neurologer och neurokirurger.