Vad är Galileo Spacecraft?

Galileo rymdfarkoster, även känd som Galileo Orbiter, var en obemannad rymdsond skickas till studera Jupiter och dess månar. Galileo är uppkallat efter Galileo Galilei, italiensk astronom och renässansmänniskan som använde en av de första teleskop för att observera månar kretsar runt Jupiter. En NASA mission, byggdes Galileo av Jet Propulsion Laboratory. Galileo Jag drevs av två Radioisotope termoelektriska generatorer (RTG), som drivs rymdfarkosten genom radioaktivt sönderfall av plutonium-238.

Galileo inleddes den 18 oktober 1989 som en nyttolast på rymdfärjan Atlantis . Det gjorde flera allvarliga hjälpa fly-bys Venus och jorden före lanseringen av i riktning mot Jupiter. År 1993 upptäckte den första asteroiden månen, Daktyl en omloppstid runt asteroiden Ida. Planetary forskarna hade misstänkt att det finns asteroid månar före detta men aldrig hade lagt märke till något.

Galileo kom till Jupiter den 7 december 1995. Det var den första farkosten i omloppsbana runt Jupiter och inte bara göra en fly-by, vilket gjorde det möjligt att ta mycket mer detaljerad och åtskilliga iakttagelser inklusive bilder. Den viktigaste uppgiften var en tvåårig studie av Jupiter, som förlängdes senare med sex år. För de flesta av uppdragets längd, Galileo kretsade runt Jupiter i långsträckta ellipser. Mot slutet, gjorde det nära flybys av månarna Io och Europa, som går i 180 km (112 km) i Io den 15 oktober 2001, det närmaste en rymdfarkost har kommit från en planetarisk kropp utan att landa. Det observerade lavaflöden på Io från nära håll.

iakttagelser Galileo har lett forskarna misstänker starkt att under Europas yta ligger en saltvatten ocean. Senare uppdrag skulle behöva skickas för att bekräfta detta, dock.

Galileo sänds den första sonden någonsin i Jupiters atmosfär. Galileo Probe Descent Modul vägde 339 kg och var ungefär lika stor som ett litet kylskåp, med en diameter på 1,3 meter. Hälften av dess massa var sin värmesköld. Skickade tillbaka uppgifter för ca 58 minuter efter att Jupiters atmosfär innan den gav efter för den oerhörda press och krossades som en ölburk, liknande det Venera delstater som hade besökt Venus yta tjugo år tidigare.

Den 21 september 2003 efter 14 års tjänst, Galileo var deorbited vid en hastighet på nästan 50 kilometer per sekund för att hindra den från att förorena närliggande månar med Terran bakterier. Det var den andra rymdsonden någonsin att möta sin undergång i djupet av en gasjätten, efter att sonden skickade innan.