Vilken var den kambriska explosionen?

kambriska explosionen var en period av massiv diversifiering och anpassning bland tidiga flercelliga livet, med början omkring 542 miljoner år sedan och fortsätter ungefär ett dussin miljoner år, en eyeblink i evolutionär tid. Perioden har gjorts känd av fossil hittas i Burgess Shale, i Canadian Rockies, vars strata kunde bevara exemplar anmärkningsvärt väl, även de med mjuka kroppsdelar.

Under den kambriska explosionen, alla 35 grundläggande kropp mönster som ligger till grund för det moderna livet utvecklats. Som sådant har det sagts om Darwin att "ingenting bekymrade honom mer än den kambriska explosionen, den sammanfallande utseende nästan alla komplexa organiska mönster. " Om livet var tänkt att utvecklas stegvis, varför har så många nya phyla dyka upp på en gång? Genom att försöka förklara varför den kambriska explosionen hände när den gjorde det, forskare fokusera på tre typer av förklaringar: utifrån kommande händelser såsom global biokemiska störningar, inneboende mekanismer som i början av komplexa genom, och inneboende mekanismer som en naturlig följd av Ecologies vid den tiden. Den kambriska explosionen började omkring 50 miljoner år efter den sista av de stora globala nedisningar, en tid som kan ha varit nödvändigt att låta komplexitet uppstår.

Idag ser den kambriska explosionen inte helt så chockerande som den gjorde när den först upptäcktes, även om det fortfarande är utan tvekan den viktigaste evolutionära period i livets historia. Till en början var det tänkt att den före kambriska eran saknade nästan alla typer av stora, flercelliga organismer, men upptäckten av en klass av livet som kallas Ediacaran fauna motsatsen bevisas. Mest Ediacaran fauna var relativt enkelt, och svampliknande, med mjuka kroppar, utan mer forskning och fossila jakt behövs innan vi kan få en bättre titt på fossila fynd och jämför det med att den kambriska.

Bland de minnesvärda organismer som blomstrade under den kambriska explosionen var Aysheaia pedunculata en mjuk-kropp, Caterpillar arter, Hallucigenia , en varelse som såg ut som en kvist med taggar, många trilobiter, och Anomalocaris , kanske den första Toppkonsument på jorden. Svårigheten att klassificera många av dessa organismer ökar spänningen kring perioden.