Vad var Homo heidelbergensis?

Homo heidelbergensis var en Hominid art som levde omkring 400. 000 år sedan, och de senaste arkeologiska belägg för att dessa tidiga människor var direkta förfäder till moderna människor. De hade säkert mycket gemensamt med moderna människor, även om vissa mycket tydliga morfologiska skillnader som skiljer dem från Homo sapiens . Majoriteten av Homo heidelbergensis fynden har inträffat i Europa, men fossila lämningar från andra regioner i världen har klassificerats i denna art också.

Forskarna tror att Homo heidelbergensis härstammar från Homo ergaster , en annan tidig Hominid. Homo heidelbergensis verkar ha varit en av de första hominider att våga sig ut i Afrika och i Europa, efter spåren av homo erectus och arkeologiska utgrävningar i flera regioner i Europa minskar att dessa hominider bildas stora samhällsgrupper. Dessa utgrävningar har avslöjat ett stort antal verktyg, tillsammans med bevis på jakt, användning av eld, och praxis begravning. Homo heidelbergensis kan ha varit en av de första hominider att begrava de döda, och arkeologer har också funnit bevis för andra kulturella ritualer.

Homo heidelbergensis hade en större hjärna jämfört med andra Hominid arter, och ett organ typ som verkar vara mycket lik den moderna människan, även Homo heidelbergensis var något högre. Homo heidelbergensis var också kunna tal. Med tiden Homo heidelbergensis utvecklats till två nya arter, moderna människor, och Neanderthals. Moderna människor trängas undan tydligen den numera utdöda Neanderthals, DNA-studier på båda arterna visar att de två var verkligen skilda från varandra, även närstående genom deras gemensamma Homo heidelbergensis förfäder. Dessa hominider är namngivna efter Heidelberg, Tyskland, en stad som ligger nära platsen för den första Homo heidelbergensis hitta, en käke som hittades i en sandlåda. Käken klassas av Otto Schoetensack som en helt ny Hominid arter, vilket orsakade lite uppståndelse i det arkeologiska samhället, med en del människor hävdar att namngivning av en ny art på grundval av ett enda käft var lite ambitiös. Däremot stödde senare upptäckter hela Europa tanken att Homo heidelbergensis det en påtaglig och verklig Hominid arter, och klassificeringen är nu allmänt accepterat av många arkeologer.

Fossilized exempel på dessa mänskliga förfäder kan ses på displayen på flera museer runt om i världen, och arkeologiska utgrävningar avslöja mer regelbundet. Studien av dessa fossil hjälper till att fylla luckorna i den mänskliga historien, mer information om vårt ursprung och det liv som dessa tidiga människor ledde.