Vad är vetenskap Process Skills?

history of science är en del av historien om hur forskare kom för att titta på världen de studerar. Vetenskapliga experiment och observationer har kommit att definieras av utövandet av en process som kallas vetenskapliga metoden . Den bakomliggande kompetens och lokaler som styr den vetenskapliga metoden kallas för naturvetenskaplig utbildning process.

Vetenskap process färdigheter hänvisa till följande sex åtgärder, utan inbördes ordning: observation, kommunikation, klassificering, mätning, inference, and prediction. Dessa grundläggande färdigheter används i experiment för forskare och studenter, liksom till vardag genomsnittlig person, till en examen. De gör det möjligt för alla att genomföra en objektiv utredning och att dra slutsatser bygger på resultaten. Den första av naturvetenskaplig utbildning processen, observation innebär notera attribut av föremål och situationer genom användning av sinnena. Klassificering går ett steg längre genom att samla ihop föremål eller situationer som grundas på gemensamma attribut. Measurement innebär att uttrycka fysikaliska egenskaper kvantitativt sätt. Communication ger de första tre färdigheter tillsammans med rapporten till andra vad som har hittats av experimenterande.

Inference och förutsägelse är de mer sofistikerade av naturvetenskaplig utbildning processen. Mer än att bara se och rapportera resultat, måste forskare utvinna ur dem. Dessa färdigheter kan innebära att hitta mönster i resultaten av en serie experiment, och med erfarenhet för att bilda nya hypoteser. Det är också viktigt för en vetenskapsman att kunna särskilja sina objektiva observationer från hans slutsatser och förutsägelser. Detta beror på vetenskaplig forskning och studier bero på objektivitet och undvika förhastade antaganden i experiment.

Alla naturvetenskaplig utbildning processen bidra till ett större syfte, nämligen problemlösning. Problemlösning är orsaken till vetenskapliga frågeställningar, och utgör kärnan i det. Ett typiskt experiment varvid en forskare använder process färdigheter och den vetenskapliga metoden kommer att börja med vissa frågor ställs. Baserat på tidigare kunskaper och erfarenheter kommer forskaren göra en kvalificerad gissning om svaret eller resultatet. Denna hypotes kommer att vara vägledande för utformningen och genomförandet av ett experiment.

När experimentella variabler har fastställts, kan de isoleras och kontrolleras. Slutsatser bygger på korrekta data som samlas in under förfarandet kan leda till att hypotesen bekräftas eller bevisas felaktiga. Erfarenheten visar en vetenskapsman som olika slutsatser kan dras från samma uppsättning observationer, och fortfarande vara korrekt.