Vad är Small Magellanska Cloud?

Small Magellanska Cloud är en närbelägen dvärggalax, ligger bara 200. 000 ljusår från Vintergatan, cirka två galaktiska diametrar avlägsen. Det är synligt från breddgrader söder om cirka 15 ° S. Lilla Magellanska Cloud åtföljs av Stora magellanska Cloud, separerade i skyn med ca 25 °, vilket motsvarar cirka 75. 000 ljusår i faktiska avståndet. De Magellanska molnen ser ut som lossnat bitar av Vintergatan. De är bland de mest avlägsna objekt som kan ses med blotta ögat, den mest avlägsna är det Triangelgalaxen på 3 miljoner ljusår. De första européerna att iaktta Magellanska molnen var på expeditionen av Ferdinand Magellan, den spanska upptäcktsresande, medan han komma runt klotet i 1519-1522. Den "moln" look vagt som små glittrande moln på himlen, men de är faktiskt galaxer. Fram till upptäckten av Sagittarius Dwarf Elliptical Galaxy 1994, de små och stora Magellanska molnen troddes vara galaxerna närmast Vintergatan.

Med en hög-driv teleskop, detaljer i små Magellanska Cloud tas ut. It looks gorgeous, som ett blått band för stjärnspäckade silke svävande i rymden. Lilla Magellanska Cloud innehåller flera hundra miljoner stjärnor, få i förhållande till Vintergatan's 200 billion till 400 miljarder stjärnor. På grund av dess avstånd, det synliga ljuset vi ser av Lilla Magellanska Cloud är 75. 000 år gammal. Med andra ord, om de små Magellanska Cloud skulle upphöra befintliga morgon, skulle det ta oss 75. 000 år att klura ut det.

De Magellanska molnen är oregelbundna galaxer som tycks ha började med en stängd spiral struktur som Vintergatan, som så småningom försämrades. Man trodde en gång att de båda sällskap av Vintergatan, men den senaste tidens bevis har visat så är inte fallet. De Magellanska molnen och Vintergatan är bara båda del av samma gravitationellt bundna familj, den lokala gruppen, som omfattar över 30 galaxer inklusive Andromedagalaxen och Triangelgalaxen.