Vad är Large Hadron Collider?

Large Hadron Collider (LHC) är en hög energi partikelaccelerator. Gaspedalen finansieras av den europeiska organisationen för kärnforskning, världens största partikelfysik organisation och passerar både Frankrike och Schweiz. The Large Hadron Collider är världens kraftfullaste partikelaccelerator, och kan kollidera protoner vid energier upp till fjorton trillion elektronvolt, liksom tyngre partiklar som järn kärnor. Förhoppningen är att experimenten sker på Large Hadron Collider kan bidra till att lösa grundläggande fysik frågor, såsom arten av massa, och förekomsten av extra dimensioner.

Huvuddelen av Large Hadron Collider är en underjordisk cirkulär tunnel tre miles (fem kilometer) över, en gång användes för att förvara en tidigare partikelaccelerator. Partiklar injiceras i tunneln vid höga hastigheter i motsatt riktning, och sedan accelereras av starka magnetfält. Hålla partiklar i en balk, medan de cirkulerar runt tunneln vid nära Lightspeed, är ganska svårt, stora, supraledande magneter behövs för att ge den nödvändiga kraft. När två partiklar kolliderar, den kinetiska energin hos de partiklar som går till att skapa en hel arsenal av exotiska, kortlivade kollision produkter. The Large Hadron Collider innehåller sex olika detektorer, med målet att upptäcka vad dessa nya partiklar är, och hur de beter sig. Många partikelfysik teorier förutspår att Large Hadron Collider kommer att vara tillräckligt kraftfull för att skapa nya partiklar, såsom Higgs boson, eller supersymmetriska partner Gemensamma partiklar. Om dessa partiklar upptäcks kan bekräfta våra nuvarande teorier om universums uppbyggnad, oväntade partiklar, inte av någon gällande teori, kan också visas.

Det finns oro för att Large Hadron Collider kan skapa en partikel, som ett stabilt strangelet, som kan orsaka en kedjereaktion i vanlig fråga och sluta förstöra jord. Det finns ingen enda enhetlig teori om partikelfysik, och några teorier tyder på att detta kan vara möjligt, medan andra utesluta det helt. Jorden har länge utsatts för kosmisk strålning, som har mycket mer energi per partikel än något som produceras på Large Hadron Collider, men kan dessa strålar ha andra egenskaper än de protoner som används i fysikernas experiment.