Hur fungerar luktsinnet Work?

luktsinne kallas Olfaction använder ett sinnesorgan kallas näsan att vidarebefordra doft information om till lukt cortex i hjärnan. Diffus indragningar av relevanta molekyler, som kallas lukter, analyseras genom näsan med en molekylär lås-och-key system där lukter identifieras genom sitt unika kemiska signaturer.

Känslan utvecklats som ett sätt att upptäcka överlevnad relevant information om den yttre världen, särskilt bedömningen mat. Lukten är den äldsta av sinnena, med analoger som går hela vägen tillbaka till de första djuren 600 miljoner år sedan. En av de fem primära sinnena, det luktar mest intimt samman med bildandet av minnen.

Olfactory receptor neurons, de celler som ansvarar för lukt, ligger på en 1-by-2 tum remsor av vävnad kallas olfactory epithelium, belägen cirka 3 inches ovanför och bakom näsborrarna. Den mänskliga olfactory epithelium är ca 16 cm2, kontrast med några hundar som har 150 cm2.

Med avancerad färgseende, kan anblick anses vara det primära mänsklig mening: lukt spelar en mer begränsad roll, främst relaterade till mat och sexuella bindning. Den luktreceptorceller nervceller är omgiven av anhängare celler som utsöndrar slem, vilket gör det lättare att plocka upp lukt molekyler. Näsborrarna täcks av håret för att förhindra inträngning av oönskade organismer och döda material från miljöer.

Den luktreceptorceller nervceller, var och en kan upptäcka flera molekyler, Projektet axoner till hjärnan via luktnerven. Dessa prognoser konvergera på en liten (~ 50 micron) struktur kallas olfactory bulb, slutligen konvergerande på endast ca 100 neuroner. Med tanke på den grad av konvergens som finns i lukt delen av nervsystemet kan det tyckas underligt att vi kan skilja mellan så många lukter, men tydligen godtyckligt mönster aktivering bland de 100 nervceller är nog att göra jobbet. De flesta människor kan skilja flera tusen dofter och varierande intensitet och doft kombinationer av dessa.