Har djur lever en miljard år sedan?

De flesta forskare är överens om att de första djuren uppstod omkring 600 miljoner år sedan, under den Ediacaran perioden. En enkel oval fossil, bara 200 mikrometer i diameter, döpt Vernanimalcula ( "liten fjäder djur") är den första kända kropp fossil av ett djur (även om vissa forskare tror att fossil är en kvarleva skapas genom oorganiska processer , eller en fossil av en jätte bakterie).

Vernanimalcula upptäcktes 2005 i en fosforhaltigt fossila insättning i Guizhou-provinsen, Kina, kallad Doushantuo formationen. Den Doushantuo bildning har också en del fossil tolkas som embryon som daterats till 630 miljoner år sedan, bara några miljoner år efter Varangian /Marinoan istiden, en av de svåraste istiden planetära historia.

Trots att den första kropp fossil som daterats till 600 miljoner år sedan, finns det något spännande att bevis på att djur kan ha funnits före detta datum, så långt tillbaka som en miljard år sedan eller till och med något mer. Förespråkarna av idén peka på det faktum att för över hundra år, tror forskarna att de äldsta djuren kom från den kambriska perioden, men 1957, efter upptäckten av den kända fossila Charnia , det var insåg att djuren hade levt så mycket som 50 miljoner år före början av kambrium, under Ediacaran perioden. Det finns flera bevis som tyder på förekomsten av djur så mycket som en miljard år sedan. En är den plötsliga nedgången av stromatoliter omkring en miljard år sedan. Idag är stromatoliter isolerade områden fientliga till andra former av liv, till exempel extremt salt laguner, eftersom de annars äts. Den plötsliga nedgången i Stromatolit mångfald än en miljard år sedan visar att betande djur utvecklats vid denna tid. Denna hypotes stöds av en nedgång på stromatoliter in under ordovicium evolutionära strålning, då en mängd marina djur utvecklats och de blomstrande stromatoliter omedelbart efter-Ordovician och slutet av perm utdöenden. En andra bevis för möjligheten av djur över en miljard år sedan kommer från mikroskopiska fossiler kallas acritarchs. Acritarchs representerar en rad olika organismer, inklusive vilande cystor av alger och eventuella embryon av tidiga djur. Acritarchs visas i fossila fynd ca 2 miljarder år sedan, men exploderade i mångfald och siffror ungefär en miljard år sedan. Spiny acritarchs också medverkat vid den här tiden, vilket tyder på en anpassning för att försvara sig mot rovdjur. Om det inte fanns några rovdjur, varför skulle acritarchs har plötsligt utvecklats spines?

En tredje beviset för metazoans över en miljard år sedan är från spår fossil dateras till denna period. Trace fossil är små scratchings på marken, genom att flytta djur, men några kan skapas genom fysikaliska processer och misstolkas som har ett biologiskt ursprung. Vissa spår fossiler i Indien har daterats till 1 miljard år sedan. Några forskare analysera dessa spår ingåtts de var gjorda av en wormlike metazoan upp till 5 mm breda, reser över och under mikrobiella mattor som täckte botten på den tiden. Andra forskare håller inte med om denna tolkning.

Huruvida djur funnits under en miljard år sedan är ett omtvistat ämne. Många forskare ifrågasätter möjligheten grund av den konstaterade frånvaron av kroppen fossil från denna tid. Varje paleontolog som upptäcker en pre-Ediacaran kropp fossila skulle säkert bli berömd, men från och med 2008, något sådant fossil har hittats.