Vad är historia mikroskopet?

historia mikroskop är ganska lång, som spänner över många olika kulturer och århundraden. Det kan vara svårt att finna tidiga historia mikroskop, helt enkelt eftersom det kan med rätta betraktas som ett mikroskop är öppen för vissa tolkningsproblem. Trots detta är det en rik och anrik historia, och kan fortfarande ses i dag i det befintliga fysiska antika mikroskop, som tjänar som Samlarobjekt för många forskare. P

Early linser kan hittas så långt tillbaka som till 7th århundradet f. Kr. i Assyrien, där slipade kristaller användes. Den mest kända av dessa är den så kallade Nimrudlinsen, finns på palats Nimrud. Denna lins kan mycket väl ha använts som ett förstoringsglas, som är på många sätt ett enkelt mikroskop, eller så har den bara använts som en lins för att starta bränder med solljus. Vissa tror även Nimrudlinsen var del av en mycket grundläggande teleskop, medhjälp assyrierna i deras komplexa kunskaper i astronomi. i 10: e århundradet, revolutionerade den islamiska vetenskapsmannen Ibn al-Haytham studier av optik, och gjorde bidrag till ett stort antal områden, inklusive att utarbeta en vetenskaplig metod. I hans nyskapande text, Book of Optics , talar han om "ett förstoringsglas enhet, en konvex lins som utgör en förstorad bild. " Denna beskrivning kan ses som ett tidigt exempel på en formell förstoringsglas eller mikroskop. Genom medeltiden här sortens hjälpmedel användes i stor utsträckning, även i klosterväsendet Europa i form av läsning stenar, som var centrala i historien om mikroskopet som det var genom daglig användning att det upptäcktes ytligare objektiv förstoras med större effektivitet. I slutet av 16th century, i Holland, ett antal olika glasögon beslutsfattarna började göra vad som kan ses som en direkt förfader till den moderna mikroskop. Alla tre har krediterats med sin uppfinning, och som var först med att skapa ett mikroskop är upp till en viss diskussion. En av dessa uppfinnare, Hans Lippershey, är också krediteras med uppfann den första riktiga teleskopet, gjorde honom till en sannolik kandidat. De andra två, Hans Janssen och hans son Zacharias, båda var aktiva i världen av optik och även kunde troligen ha skapat ett mikroskop. Begreppet sig dock myntades först omkring 1625, för att beskriva Galileo Galilei är sammansatt mikroskop.

Under 18th century, var historien om mikroskopet ett konstant detaljnivåer. Med flera glas som används för att reducera kromatisk aberration, och nya slipning teknik som möjliggör ännu större förstoringar, fortsatte mikroskop för att bli mer och mer kraftfull. I slutet av 19th century, hade Ernst Abbe anges den teoretiska maximala storleken för mikroskop resolution, i sitt nyskapande arbete Abbe Sine Skick . Det 20-talet såg den största hopp i historien om mikroskopet, med början i utvecklingen av mikroskop som kan se föremål mindre än de våglängder av ljus, av Richard Zsigmondy, som senare fick Nobelpriset i kemi . Genom 1932 här hade förbättrats genom inrättandet av faskontrastmikroskop, vilket gör att objekt som betraktas som inte hade någon färg, som Frits Zernike vann Nobelpriset i fysik 1953. Ungefär samtidigt i elektronmikroskop uppfanns, vilket möjliggör mycket, mycket större förstoringar, ner till atomär nivå, där Ernst Ruska vann Nobelpriset i fysik 1986.

Nyligen uppfann Gerd Binnig och Heinrich Rohrer scanning tunneling microscope, som möjliggör inte bara för förstoring av föremål ner till atomär nivå, men för deras visning i tre dimensioner. För uppfinningen av denna modernaste mikroskop, Binnig och Heinrich belönades med Nobelpriset i fysik, även 1986.