Vad är endocannabinoida systemet?

endocannabinoida systemet (ECS) är en uppsättning signalering molekyler i centrala och perifera nervsystemet som hjälper reglerar processer i kroppen såsom aptit, smärta, humör och minne. En signalerar molekyl är en kemikalie som överlämnar information från cell till cell. I det endocannabinoida systemet, dessa molekyler är främst signaling lipider kallas endocannabinoids , feta molekyler som binder till receptor proteiner att utlösa en reaktion. Den kemiska sammansättningen av endocannabinoids och svaren på de framkalla är härmade noga av drogen cannabis, som ibland ut att leda till ökad aptit, en minskning av smärta, och slopade humör. En endocannabinoida är ett exempel på en ligand, eller en molekyl som binder till proteiner för att generera en signal svar. I det endocannabinoida systemet, dessa ligander finns i celler i det centrala och perifera nervsystemet. Nervsystemet är ett nätverk av signaling vävnader som samlar sinnesintryck, processer denna information, och sedan tillåter kroppen att ge ett samordnat svar på stimuli. De sinnesintryck kan vara interna eller externa i förhållande till kroppen, avkänning faktorer såsom utetemperatur, kroppstemperatur, blod surhetsgrad, blodtryck, ljud, sevärdheter, dofter, och tryck på kroppen. Det centrala nervsystemet inkluderar bara hjärnan och ryggmärgen, medan det perifera nervsystemet omfattar alla nervceller utanför hjärnan och ryggmärgen. Det endocannabinoida systemet omfattar två huvudsakliga ligander anandamid (AEA) och 2-arachidonoylgycerol (2-AG), som tillverkas och släpps in i kroppen som svar på en elektrisk impuls kallas Depolarisering. Det är tänkt att celler producerar endocannabinoids eftersom de behövs, snarare än att ha ett konstant lager i cellen. Det ligands sedan ut i synapsen, eller utrymmet mellan nervcellerna, och tas in i nästa cell. Den ligands sedan binder till två cannabinoidreceptorer, CB1 och CB2, för att producera ett svar.

Anandamid föredrar att binda med CB1-receptorn, som i huvudsak ligger i det centrala nervsystemet, men också i några av kroppens vävnader. Den 2-AG endocannibinoid binder lika för både CB-1-receptorn och CB2 receptorn, som finns i det perifera nervsystemet. Det finns tecken på tredjedel liganden kallas noladin eter, som binder starkt till CB2, men det finns diskussioner om huruvida ämnet kan faktiskt kallas en endocannibinoid. Två andra endocannabinoids kallas N-arachidonoyl-dopamin (NADA) och Virodhamine (EOE) har nyligen upptäckt och binda starkare på CB1 och CB2, respectively. är båda receptorer består av proteiner, eller kemiska föreningar som består av aminosyra kedjor, att acceptera och bemöta utsläpp av ligander. Dessa svar i endocannabinoida systemet reglerar flera av kroppens processer, bland annat känslan av smärta, aptit, humör, minne, inlärning rörelse färdigheter, och regleringen av nervsystemet. Eftersom cannabis innehåller ämnen som kallas cannabinoider som kemiskt liknar endocannabinoids, kan införandet av cannabis i kroppen producerar några av de samma svar.

På 1980-talet, det upptäcktes att kemiska föreningar inom cannabis binder till cannabinoidreceptorer inom nervsystemet, mycket på samma sätt som endocannabinoids binder till cannabinoidreceptorer. De tre huvudsakliga cannabinoider som finns i cannabis är tetrahydrocannabinol (THC), Cannabidiol (CBD) och cannabinol (CBN), men det finns många sådana ämnen som samverkar med endocannibinoid systemet. De som binder till CB1 tros vara ansvarig för stämningen lyft-och anti-krampaktiga kvaliteter av läkemedlet. Den cannabinoider som binder till CB2 tros bidra till den anti-inflammatoriska, eller anti-svullnad, egenskaper hos läkemedel som hjälper för att döva smärtan.