Vad är en fas Kontrast mikroskop?

En faskontrastmikroskop Mikroskopet är ett vetenskapligt instrument särskilt utformade för att öka kontrasten av levande exemplar under observation. Mikroskopet beror på olika brytningsindex kvaliteter objekt att skilja mellan öppen och färglösa strukturer. Andra microscopy metoder är beroende av färgning ett exemplar för att markera eller definiera olika cellulära komponenter. Processen för färgning dödar vanligen exemplar, vilket gör studiet av aktiva cellulära processer omöjligt. Den faskontrastmikroskop mikroskop eliminerar behovet av att döda ett exemplar genom att utnyttja natur ljusvågor. En ljusvåg innehåller toppar och dalar med jämna mellanrum. Om topparna och dalarna i olika vågor line up, sägs vara i fas. När de är dåligt vågorna är ur fas. Den faskontrastmikroskop mikroskop använder två ljuskällor, en lampa under provet, och ett ljus som är antingen brytas eller reflekteras från provet. Ljus passera genom ett öppet objekt, medan det reflekteras från en solid, men färglös objekt. När ljusvågor samlas i fas kondensor, en lins ovanför provet, kommer de antingen vara i fas eller ur fas. Om ljuset vågorna är i fas, kommer objektet att visas ljusa. Om de är ur fas, kommer objektet skuggade eller mörkt. p

Phase contrast microscopy utvecklades först omkring 1930 av Fritz Zerinke. Hans uppfinning var ursprungligen inte väl emot. När den tyska krigsmaskinen tog tag i det i 1941, var det äntligen tillverkats.

Efter kriget fortsatte faskontrastmikroskop mikroskop göras och tillämpas på nya områden för studien, så som medicin. Den faskontrastmikroskop mikroskop har bidragit beskriver processerna vid celldelning och andra aktiva cellulära processer. Zerinke fick senare Nobelpriset i fysik 1953 för hans bidrag till mikroskopi tekniker.