Vad är Chandra X-Ray Observatory?

Chandra X-ray Observatory är ett rymdteleskop som syftar till att upptäcka x-ray källor i yttre rymden. Det är en del av NASA's Great observatorier program, som omfattar rymdteleskopet Hubble, Spitzer Space Telescope, och Compton Gamma Ray Observatory. Den Chandra X-ray Observatory är uppkallat efter den indisk-amerikansk fysiker Subrahmanyan Chandrasekhar, som arbetade ut viktbegränsning för vita dvärgar att bli neutronstjärnor.

Konceptet med ett rymdteleskop formulerades först på 1940-talet, strax efter andra världskrigets slut. Det var inte förrän lanseringen av Rymdteleskopet Hubble år 1990 att detta var insåg till slut. Chandra lanserades 1999, den tredje av de stora observatorierna att tas i drift. Eftersom atmosfären absorberar merparten av röntgenstrålar, Chandra har en unik möjlighet att göra röntgenastronomin.

Röntgen produceras i överflöd av energiska astronomiska objekt och fenomen som svarta hål, neutronstjärnor och supernovor. Chandra har tittat närmare på centra för många supernova reliker (planetariska nebulosor) och upptäckte den kompakta objekt som finns kvar, som är svarta hål eller neutronstjärnor. Det har observerats x-ray utsläppen från Sagittarius A *, en supermassive svart hål i centrum av Vintergatan.

Chandra har även observerats stjärnor ännu mer kompakt och tät än neutronstjärnor (som bara är stor som en stad men innehåller massan av en hel stjärna)-quark stars-men detta är fortfarande under diskussion. Genom att observera kollisioner mellan galaktisk superclusters har Chandra hjälpt kontrollera förekomsten av så kallade "mörka materien"-osynlig fråga som endast observeras indirekt genom sin gravitationskraft på synliga området. Det har observerats x-ray utsläppen från material i protoplanetariska skivor som kretsar kring fjärran stjärnor, observationer som ger oss inblick i hur vårt solsystem bildades.

Chandra satellit I en mycket excentrisk bana genomsnitt 10. 000 km ovanför ytan, har en massa på 4. 800 kg (10. 600 lb), och utgör en hel cirkel runt jorden var 64,3 timmar. Diametern på båten är 1,2 meter (3,9 m).