Vad är Canis Majoris dvärggalax?

Canis Majoris dvärggalax är den närmaste galax till vår plats i Vintergatan. På endast 25. 000 ljusår från solsystemet, det är ännu lite närmare oss än kärnan i vår egen galax. Den Canis Majoris dvärggalax är ca 42. 000 ljusår från Vintergatans galaktiska Core. Det är den senaste i en serie av nyligen upptäckta små galaxer hittades närmare och närmare jorden, nu senast i Skytten Dwarf Elliptical Galaxy.

upptäcktes Canis Majoris dvärggalax relativt nyligen, under 2003, av en grupp astronomer från Frankrike, Italien, Storbritannien och Australien, utnyttja data via Two-Micron Alla Sky Survey. Galaxen skulle ha upptäckts mycket tidigare, men ligger bakom den galaktiska skivan ur vår synvinkel, som är fylld med ogenomskinlig damm, och galaxen är relativt liten, med "bara" ett hundra miljoner eller så stjärnor. Den Canis Majoris dvärggalax är ett oregelbundet-formad galax, eftersom det för närvarande är i färd med att rippa sönder av gravitationskraften av Vintergatan. I själva verket, innan själva galaxen upptäcktes, astronomer utför Sloan Digital Sky Survey visade en stripig ring av stjärnor kretsande Vintergatan, som döptes till Monoceros Ring. Den Monoceros Ring är ett exempel på ett fantastiskt bäck, som bildas av tidvattenkrafterna. Det sveper runt Vintergatan totalt tre gånger.

Hundratals miljoner år sedan, Canis Majoris dvärggalax sannolikt betydligt större än den är idag , och några astronomer siffra att den kan ha bidragit så mycket som 1% av Vintergatan nuvarande stellar material. Som vår galax öser Canis Majoris Dwarf hjälp av tyngdkraften, så småningom alla dess stjärnor kommer att integreras i Vintergatan, blir allt men inte kan skiljas från den primära massa.