Vad är Bränsle Powered artificiella muskler?

Bränsle-powered artificiella muskler avser ett förskott inom robotik och konstruktion av forskare vid University of Texas i Dallas NanoTech institutet och Pusan National University i Sydkorea. Den ansträngning som leddes av Dr Ray Baughman, med hjälp av DARPA. Skapandet av bränsle-drivna artificiella muskler som tillkännagavs den 16 mars 2006, och expertgranskats papper som beskriver tekniken publicerades i den ansedda tidskriften Science nästa dag.

Det bränsle-drivna artificiella muskler påstås vara baserad på nanoteknologi, eftersom de använder elektroder Nanorör att omvandla kemisk energi till mekanisk energi, samt utnyttja nanopartiklar katalysatorer. Det första försöket att nanotekniska-baserat bränsle-drivna artificiella muskler var en "cantilever-baserade nanotube bränsleceller muskel". Den cantilever del innehöll en remsa av nanorör som är klädda med joniska polymer Nafion och platina-coated kol. Samtidigt som aktiverar muskler, översvämmades den cantilever i elektrolytiska svavelsyra och tjänade som katod av bränsleceller som drivs det. Annan elektrod separerade elektrolyten från vätgasbränsle. De aktiverade bränslecell resulterade i ett tillskott av elektronen hål hela cantilever, som sjönk igenom stort och elektrostatiska effekter. Den resulterande bränsle-drivna konstgjorda muskeln var relativt svag, men intressant ur ett experiment.

Nästa försök skulle leda till att bränsle-drivna artificiella muskler som skulle göra gruppen känd över hela världen. Nya muskler införlivas memory wire belagd med nanopartiklar av platina katalysator, och uppnås aktivering genom att producera en konstant kortslutning, vilket ledde till att värma upp och böja. Den resulterande bränsle-drivna konstgjorda muskel kan köras på metanol ånga, väte, eller myrsyra ånga och kontrakt med 500 gånger stress generationens förmåga mänsklig muskel. Eftersom det kan bara kontrakt med 5%, eller ca fyra gånger mindre än människans muskler, sades det att ha ungefär 100X människans muskler förmåga.

En robot byggd av detta bränsle-drivna konstgjorda muskler kunde slänga tunga elektriska batterier till förmån för kemiska bränslen, som medför högre energi per viktenhet. Laget gick så långt som att föreslå att integrera framtida varianter till människor, släppa platina katalysator för enzymer som kan utnyttja energikällor i blodomloppet hos människan. Detta kan leda till cyborgs 100 gånger starkare än vanliga människor.