I biologi, vad är det centrala dogm?

Den centrala dogmen (ibland aktiveras i Central Dogma) molekylärbiologin är att information i biologiska system endast flöden i en riktning: från DNA till RNA till protein. Den centrala dogmen formulerades först av Francis Crick, en av medförfattarna upptäckarna av strukturen hos DNA, 1958 och populariserades i en Nature papper publicerades 1970. Eftersom det formulerades, har det konstaterats att den centrala dogmen inte alltid håller (i motsats till sitt namn), och enligt vissa villkor, exempelvis de som rör virus eller särskilda insatser i ett laboratorium, andra typer av informationsflöde är möjliga.

Termen "centrala dogmen" är bara en fras, det betyder inte att idén är ofelbar eller på något sätt förknippas med religiösa dogmer. Crick beklagade senare använder ordet "dogmen" för att förklara sin idé, på grund av alla problem han orsakats.

I biologi, finns det tre vanliga typer av informationsflöde som uppstår i alla levande celler: DNA ändrar sig, DNA till RNA och RNA till proteiner. DNA kan själv-replikation i en process som kallas DNA-replikation. I cellen fungerar RNA proxyn, signaler för DNA-molekyler syntetisera proteiner. Den process genom vilken DNA ger RNA kallas studieprestationer. Den fullständiga DNA-avläsning hos en organism, som kallas genomet, innehåller en komplett uppsättning instruktioner för att göra alla RNA och proteiner som utgör organismen. När RNA är skapad av DNA, kan det inte tas tillbaka eller manipulerats på annat sätt, och RNA kan inte ändra RNA. När RNA syntetiserar de proteiner (som kallas översättning), kan proteiner inte påverka informationsinnehållet i DNA eller RNA. Även kan DNA producera nya proteiner att plocka isär eller på annat sätt manipulera befintliga proteiner. i ett laboratorium eller med virus, tre ytterligare manipulationer är möjliga. En är RNA modifiera DNA, som kallas omvänd transkription. Detta händer vid RNA retrovirus, såsom HIV, kapning DNA maskineriet i cellen. En annan otillbörlig RNA manipulera sig själv, kallas RNA-replikation, vilket händer med vissa RNA virus. Den sista är en direkt översättning av DNA till protein, visade några gånger i labbet, även om det fortfarande till stor del outforskad.

Flera manipulationer är omöjliga, åtminstone med vår nuvarande teknik. Dessa inkluderar backa från ett protein till DNA eller RNA som skapade den, eller använda proteiner för att bygga nya proteiner.